Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haland
#689796
Trodde nu att bilen var helt klar att besiktiga, men icke. Den trilskas med nya fel. Har precis bytt styrväxel och var ute och provkörde. Bilen funkar helt som den ska efter den manövern. Såklart hamnade ratten helt snett efter styrväxelbytet som berodde på ett läckande servorör (finns i en annan tråd).
Tog av rattaxelmuttern med en lång 27 mm hylsa och ratten lossnade helt lätt. När jag skulle montera den igen så är axeln helt lös. Den har ingen förbindelse med hjulen längre! Vad har hänt. Det känns som den har gått av inne i rattröret. Det går inte att skruva på muttern igen den bara snurrar runt. Är det nån som känner igen detta? Måste man byta hela rattaxeln? Ser lite krångligt ut med kupolskruvar in i balken.
Användarvisningsbild
av lilleman
#690040
Den har inte släppt från knuten mellan kuggstången o rattaxelen?
Eller knuten bakom vacumpottan till bromsarna?

Mvh/Roger :)
av haland
#690104
Jag trodde först också att axeln hade släppt i någon knut. Ska för säkerhetsskull dubbelkolla om den släppt i knuten just under vacuumpottan. Den knuten ser dock helt OK ut med låspinnar i bultarna och den har jag inte rört. Ska kolla om nån annan vrider på rattaxeln vid ratten och se om axeln rör sig just innan knuten. Tror dock inte att det är den som är loss, axeln går också att skjuta neråt i längsled, känns som man kan tappa ned den i rattstången. Det känns också som om den har gått av inne i rattröret. Känns som den bara är ca 20 cm lång. Kan det vara så? Vet att den ska kunna ge med sig efter en krock men kan den gå av i samband med rattbyte/-justering?
av haland
#690276
Nu har jag kollat knuten närmast torpeden under vacuumpottan. Man ser axelnsplines som går in i knuten och den rör sig inte en millimeter när man snurrar på rattaxeln vid ratten. Den måste ha gått av på mitten. Kan det verkligen hända? Det enda jag gjorde var att skruva ut 27 mm muttern. Ratten följde sedan enkelt med upp. Efter det var axeln helt lös. Är det bara att byta hela rattstången?
av haland
#690295
rd350 skrev:Du har tryckt isär "kollapsfunktionen" (krockskydd)
Ja det låter troligt. Ingen som vet hur man fixar det?
Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]