Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ett intressant problem med min Volvo440 med en B20 F motor. Precis kring 20 000 mil så började Lambdalampan lysa på instrumentpanelen. Bilen gick då som den skulle och jag bytte enbart Lambdasonden (med tanke på att jag har haft haveri på avgassystemet tidigare tänkte jag att sonden blivit skadad).

Dock började även lampan lysa efter sondbytet (det är en Bosch- originalsond). Nu har bilen börjat trilskas genom att gå bra på tomgång vid kallstart (chokeläget) och fungera vid acceleration, retardation och tomgång - inte vid konstant varvtal- då får man varvtalsproblem. Det kan kan liknas vid ett pumpande beteende, dvs varvtalet varierar med en frekvens på cirka 1,5 sekunder. Detta uppträder då ibland - inte alltid. Vissa gånger kan man köra bilen utan att varken Lambdalampan tänds eller att bilen hoppar.

Kan det vara läckage på vaccumledningar? Var i så fall? Har hittat en slang som var sprucken - den är bytt.
Kan det vara kortslutning på någon ledning?
Värmesensor(er)?

Hjälp! - någon som vet något? Det jobbiga är att det inte är konstant samma felbild... liknar ett elfel på något sätt...
Till att börja med bör du ta ut felkoder, bara för att "Lambdalampan" lyser så innebär det inte nödvändigtvis att sonden är defekt. Lampan skall mer korrekt benämnas miljölampa då den övervakar att motorns miljösystem fungerar korrekt. Sen vore det bra med årsmodell också samt om du har vanlig insprutning eller turbo. Kontrollera gärna vakuum samt luftslangar, du kan spruta lite startgas runt slangarna, om motorvarvet går upp så har du hittat en läcka. Du kan t.ex ha en defekt spjällägesgivare.

Mvh GK
Jag har hackade gång om bilen stått still några dagar och det regnat och varit fuktigt. Det är i mitt fall överslag från tändkablarna till godset i motorn. Jag kan se gnistan hoppa till godset där var tändkablarna sitter i motorn. Oftast från 3 eller 4 cylinder. 5-56 fixar problemet. Ibland försvinner problemet av sig självt när motorn blivit varm. Oftast sprutar jag 5-56 innan jag kör för feltändning kan inte vara bra för lambdan. 460 2.0 95 med automatlåda.
Bosse9988 skrev:Jag har hackade gång om bilen stått still några dagar och det regnat och varit fuktigt. Det är i mitt fall överslag från tändkablarna till godset i motorn. Jag kan se gnistan hoppa till godset där var tändkablarna sitter i motorn. Oftast från 3 eller 4 cylinder. 5-56 fixar problemet. Ibland försvinner problemet av sig självt när motorn blivit varm. Oftast sprutar jag 5-56 innan jag kör för feltändning kan inte vara bra för lambdan. 460 2.0 95 med automatlåda.
Kanske läge att byta tändkablar?.
Dessa "slits" också med tiden då isoleringsförmågan försämras.
Så sant så men jag drar mig för att lägga för mycket pengar på en bil för 5 000 kr. Men en kass lambda på grund av feltändningar är ju inte billigt alls. Nu är det faktiskt länge sedan jag märkte av problemet då jag kör bilen dagligen då min sportbil är avställd fram till våren.

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]