Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Punkster
Har precis skaffat en 343 med B14-motor. Dock råder det lite delade bud om den. Instruktionsboken säger kamkedja och aluminiumtopp (alltså inget behov av blytillsats i soppan) medan en servicetekniker på Volvo säger precis tvärtom: Motorn har kamrem och ska ha blytillsats. Vad säger ni andra volvokunniga? Vem har rätt?
av Denlilleelake
343 med Renault B14 motor har väl lågt liggande kamaxel och stötstänger
eller minns jag fel?
av Rådlös
Kedja, rem eller stötstänger vet jag inget om, men behovet av blyersättning är betydligt överdrivet. Läs här: http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf
Kan du inte öppna t.ex ventilkåpan så ser du åtminstone om det är kedja eller stötstänger? Är det inget av det så är det ju bara rem kvar.
En rem går alltid i oljefritt utrymme, på utsidan av motorblocket. Kedja eller stötstänger kräver smörjning och sitter således på insidan.
av Denlilleelake
Mina gamla 340is tankades på detta viset.
81:an blyad 98 oktan (på den här tiden fanns ffe blybensin ur pump med rött handtag)
88:an Blyfri 95 oktan. Kan inte se att något förändrades med topparna, snarare ett resultat av att blyfri bensin infördes.
Tror inte att blyersättning eller ej spelar stor roll här, mera då 95 oktan eller högre som är frågan.
Edit: eftersom du skrev 343 och inte 340 så antar jag att det är en äldre modell. Prova vad den går bäst på..
av Punkster
Jo, det är klart jag kan skruva isär och kolla. Tänkte mest fråga här innan jag plockade fram verktygslådan. Det kanske finns olika varianter av B14, eftersom det verkar råda delade meningar? Bilen ifråga är iaf en 343DL från -84 med B14.4S som ger 72hk enligt fordonsregistret. Vet inte om det är till mer hjälp?

Ang. blyersättning så utgår jag väl från att det går bra utan då. Tror knappast föregående ägare använt det, och motorn går fint ändå.
Användarvisningsbild
av erikn
Är du säker på att den heter 343? Jag trodde att Volvo ändrade alla beteckningar -83, då hette i alla fall min 245 bara 240, de 300 serie jag sett hette 340 eller 360 beroende på om det var B14 eller B19 i dem.
av Punkster
Det står 340DL på bakluckan, men den föregående ägaren kallade den 343 "eftersom det är en 340 med 3 dörrar." Jag är ny när det gäller Volvo, så jag har inte järnkoll :wink:
av Cox
Nej ingen kedja. På en motor som har stötstänger så ligger kamaxeln i motorn, dvs underliggande kamaxel.
Denna drivs av sk kamdrev ingen kedja är inblandad,

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]