Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Janne.N
Hjälp.vad göra :shock: .245 90a,230 F med Katt Jag har bytt sonden efter att vi konstaterade att den var paj,passade på att göra rent alla jordflätor så att det skall vara bra kontakt o så.Kollade diagnosen (kod111)Jaha så fungade det tre dagar :lol: Plopp :cry: så tändes den igen,så nu måste jag ha lite hjälp av några experter,om jag släcker fel medelandet så tänds den när motorn har nått arbetstemp.Tacksam för alla svar :wink:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vad är det för felkod då?
av Janne.N
Felkoden är 2 1 2 .
Användarvisningsbild
av Sparkz
Pilla tillbaka gummit över skarven på signalkabeln från sonden och mät signalen, ska pendla mellan 0,1 och 0,9 Volt. Koppla isär och mät så det finns 0,5 V från styrenheten.
av Janne.N
Tackar äntligen lite ider,en fråga ska motorn vara varm och i gång när jag mäter? kan man bara dra i sär kontakten så där när den går?(tre kablar vita värmnig,svart gummi plutt där man mäter 0,1-0,9v drar i sär svarta mäter den som kommer i från styrdonet 0,5v) pajar man inte något då? :???: eller
Användarvisningsbild
av Sparkz
Från kallstart tar det 2-3 minuter innan sonden kommer igång och börjar reglera. Ingen fara att koppla isär, med felkod på lambdasignal sätts ju är klart. Det räcker att tändningen är på för att mäta 0,5 V från styrenheten.
av Janne.N
Jaha ja Boch lamndasond.0,51v i sladden från styrenhetan,koppa ihop med mätinstrumentet i kopplat när den gick varm men inte 0,51v konstant kolla värmesligan helt ok enligt uppgifter som jag fick 3åm uppvärmd 000 när jag kolla mätdelen(kortis) eller :?: :shock: Tre dagar gammal Är den paj :?:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Va?
av Janne.N
Ja det säger jag med. Den låser på0,51v Det ska den well inte göra när den gått varm???Det finns ström från styrenheten 0,51v men sen häder det inget mer,förutom att varninglampan i bilen tänder sig. :shock: Skumt eller hur.
Användarvisningsbild
av Sparkz
"va" som i att jag knappt fattar vad du skrev...

Men 0,5 V hela tiden med sonden inkopplad? Det är fel.
Förvärmningen ska vara ett par Ohm kall och c:a 15 Ohm varm. Är det en originalsond du har satt dit?
Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en Me[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]