Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej alla hjälpsamma volvo människor :D

jag har en volvo 240GL årsmod 1988 med en B230F motor......& jag har nu fått störande/små jobbigt el - fel & detta gäller den 8 amp vita säkringen som sitter på plats nr 8 i säkringshållaren uppeifrån räknat & ner & enligt bilens instruktionsbok så skyddar denna 8 amp säkringen......inner/handskfacks/bagagebelysningen/klockan......men även min bilstereo är helt död nu oxå som är helt ny inköpt för ca 3 månader sedan & inkopplad via volvos egna radio/bilstereo orginalkablar/kontakter & jag köpte en sådan iso - koppling & satte mellan volvos egna fabriksmonterade orginalkontakter & min splitternya bilstereo med/cd/radio/usb-minne/mp3/ipone 4/aux ingång......så att detta skulle fungera vilket det oxå gjorde i samma sekund som jag vred om min tändningsnyckel till det första läget på tändningslåset & bilstereons egna lilla röda 10 amp
flatsäkring som sitter intryckt på sin plats på baksidan......den är hel & tidigare på dagen vid ca kl 15:00 så var bilstereon helt stendöd ink klockan/inner/hanskfacks/bagagerumsbelysningen så jag kollade den röda lilla 10 amp säkringen på bilstereons baksida först men den var hel iaf......sen så kollade jag på bilens egna säkringarna bakom den blåa plastluckan nere vid golvet & där så var det en 8 amp säkring på plats nr 8 som var trasig så dit med en ny 8 amp säkring & bilstereon fungerade igen ink klockan & inner/hanskfack/bagagerumsbelysningen så jag åkte iväg & gjorde lite ärenden på stan......men senare på kvällen vid ca 21:00 så händer det samma sak bilstereon + klockan + samma lampor var helt döda igen....... så in med en ny 8 amp säkring igen på plats nr 8 i bilens säkringshållare & trots att bilnyckeln stod i lägge noll & innerbelysningen var avstängd &bagageluckan var stängd så slog det små gnistor när jag skulle sätta dit en ny 8 amp säkring......så den 8 amp säkringen den brännde av direkt i tråden......& 5 stycken 8 amp senare med samma resultat & då gav jag upp pga att alla mina 10 stycken vita 8 amp var slut :lol: men jag fattar inte varför min bilstereo oxå dör när denna här 8 amp säkringen brinner av ??......för säkringen på plats nr 1 på bilens egna säkringshållare & även den på 8 amp den omfattas av radio/ciggarettändaren + lite andra saker som min bil inte är utrustad med alls......& jag har sprutat på med CRC - OXIDE CLEAN på dom kontakterna & på kabelskorna in till säkringshållaren + lite på varje säkringshållare + rullat lite på själva säkringen så att det ska bli 100% kontakt......& samma sak gjorde jag med dom 4 stycken små kontakterna som styr innerbelysningen dom skruvade jag loss & gjorde rent kontakterna med CRC oxide clean + att jag även gav dom en liten lätt dusch med CRC 2 - 26 inne i den plasthylse skyddade kontakten som sitter på alla 4 stycken kontakterna till innerbelysningen + att även kontakterna till innerbelysningen/bagagerumslampan gjores rena & detta här gjorde jag för ca 4 veckor sedan då när detta problem började att märkas av......men då fungerade denna 8 amp säkringen en längre tid innan den brann av ca 10 - 14 dagar & innerbelysningen/bagagelrumsampan dom 2 sakerna kan jag överleva utan......men klockan & bilstereon dom behöver jag ha fungerandes utan att säkringen brinner av hela tiden :evil: ..........så vad tror ni om mitt säkrings problem ??:-/

tacksam för många bra svar/lösningar på mitt problem :D & även någon teori om varför nya min bilstereo slås ut av denna säkringen på plats nr 8 ?? när nu både radion & ciggarettändaren har en egen & speciell säkringsplats som är nr 1 & 8 amp ??
Om "fel" säkring går så kan det vara att en tidigare ägare gjort en egen koppling någonstans, helt klart är att det antingen är fråga om ett onormalt strömuttag i kretsen vilket antingen beror på att de komponenter som är kopplade till säkringen kräver för mycket ström alternativt att du har någon kortslutning i kretsen.

Mvh GK
tack för ditt svar
den tidigare & enda ägaren på 24 år det var en gammal man som lämnade in bilen på verkstad regelbundet för service & ev reparationer
& han har aldrig haft en bilstereo i bilen på hela tiden......men jag ska felsöka lite efter jobbet i morgon & koppla bort det som sitter på denna säkringen & sätta dit en ny 8 amp men brinner den av direkt så är det kortis någonstans & håller den så kopplar jag in en sak i taget så får man se om säkringen brinner av eller håller efter varje inkopplad grej & på så sett så hittar man nog felet ganska snabbt & min bilstereo den har fungerat prickfritt sen köpet för 2½ månad sen fram tills igår
Den säkringen som far är garanterat direktplusmatningen till stereon, därför slutar stereon fungera. (stereon har ju en direktplus och en plus från första läget på tändlåset).

Vad som är fel är däremot värre, har du centrallås skul ejag kolla det först (går på samma säkring), i andra hand kolla det som kan ha kommit ikläm, bagagerumsbelysning är en sån som kan komma i kläm (går via vänster gångjärn), handskfacksbelysningen kan också komma så det blir kortis. Minns jag fel om varningsblinkersen går på samma säkring? Om den gör det, ta loss den knappen och se om säkringen håller.
okej tack
ja jag misstänker oxå att det är bagagebelysningen & någon kabel som är klämd där för det svarta plasthöljet runt kabeln är inte i det bästa skicket
precis......jag har inget centrallås det är bara inne/bagagebelys/stereon som är kopplade på denna säkring nr 8 storlek 8 amp & varningsblinkersen det är säkring nr 9 storlek 8 amp......så jag ska koppla bort belysningen sätta dit en 8 amp & sen börja bakifrån med kolla en sak i taget tills jag har ringat in felet men går säkringen direkt så är det garanterat en skadad kabel som ligger & jordar i karossplåten så att det blir en kortis & säkringen brinner av & sär felet är hittat så ska jag köpa någon form av liten plastslang eller det bästa är ju om jag kan få tag i samma sorts svarta kabelskydd som sitter där nu......vad nu detta svarta tunna skyddet heter

tack för dina tips & råd......det är du & rådlös (en annan medlem här på forumet) ni båda två är riktigt trevliga & hjälpsamma mot mig så ett stort TACK till er båda två nu :D

Ps......en bonus fråga nu hur gör jag för att koppla stereon så att den går att använda utan att jag behöver vrida på tändningsnyckeln varje gång ?? är det en direkt röd pluskabel till batteriet som gäller då eller hur gör jag ??
245an skrev:står det inte radio på 2st säkringar på baksidan av "säkringslocket"?? minns inte vilken som går till vad men kolla va som säkringen går till å kolla dessa kablar ;)

hej

tack för ditt svar :) nej det står bara radio på en säkring & den sitter högst upp på plats nr 1 & denna det är en 8 amp säkring som omfattar (radio ciggarettändaren) & även bakrutetorkaren/spolaren/el - backspeglarna men dessa 3 sakerna dom finns inte på just min bil som är en sedan modell
det ska vara en 245 kombi modell med el-backspeglar & jag tror att 245 GLT hade el-backspeglar som standard eller som en typ av extra tillval
men detta är jag inte helt 100% säker på det är bara ett antagande & en teori
aha jaja då vete vart jag sett de jag TROR de står så på min :O

angående att sterion att koppla den på DIREKT + ist för på tändlåset så ska man koppla + från sterion till kontakt 3 i habel harvan som det sitter 9st kontakter i 1-2-3
4-5-6
7-8-9 INTE HELT 100!!! kan kolla dett på min någon dag :D
1-2 å 4-5 e högtalare 7 e jord 3 tror jag e direkt+
Normalt har stereoapparater två honor på direktplus så att man kan koppla om så både minnet och matning får ström från samma ställe (Gul brukar vara direktplus och Röd tändningsplus, du kopplar alltså båda till den Gula isåfall).
Dock så innebär ju det för dig att bägge då matas från den säkring som far för dig hela tiden eftersom det är från den säkringen stereon får sin direktplus nu. Så du kan dra direktplus från nån annan utgång på säkringsdosan isåfall som har direktplus. Om du drar direkt från batteriet ska du vara nog o sätta en säkring invid batteriet.

Skyddsslangen heter Systoflexslang (eller bara kabelhölje, men korrekta namnet är Systoflexslang).

Och tack :) Trevligt att veta ens hjälp uppskattas :)

(ingen modell hade elspeglar original förutom 264 under dom senaste åren, det var tillbehör på alla liksom elhissar)
[quote="Amarace"]Normalt har stereoapparater två honor på direktplus så att man kan koppla om så både minnet och matning får ström från samma ställe (Gul brukar vara direktplus och Röd tändningsplus, du kopplar alltså båda till den Gula isåfall).
Dock så innebär ju det för dig att bägge då matas från den säkring som far för dig hela tiden eftersom det är från den säkringen stereon får sin direktplus nu. Så du kan dra direktplus från nån annan utgång på säkringsdosan isåfall som har direktplus. Om du drar direkt från batteriet ska du vara nog o sätta en säkring invid batteriet.

Skyddsslangen heter Systoflexslang (eller bara kabelhölje, men korrekta namnet är Systoflexslang).

Och tack :) Trevligt att veta ens hjälp uppskattas :)

hej Amarace

klart att du ska få ett tack din hjälp eftersom den uppskattas mycket av mig ska du veta :D

& jag satte ditt en ny säkring igår 8 amp efter att ha kopplat från
bagagerums/innerbelysningen/bilstereon osv......& säkringen den brann inte av iaf...pust...sen så kopplade jag in lampan till bagagen ---> innerbelysningen ---> vred om nyckeln till blistereo läget så att stereon gick igång ---> öppnade hanskfacket så den lampan tändes ---> öppnade alla dörrarna ---> tryckte till på alla dörrkontakterna till innerbelysningen in & ut några gånger ---> & min 8 amp säkring den var fortfarande hel efter denna manöver med en max belastning av allt som är kopplat till just denna säkringen......hmm skumt ??:-/ så vi får se hur länge den håller nu denna gången då :wink: & ang : bilstereon så vill jag göra så pga av att minnet i stereon raderas så fort säkringen brinner av & det är lite irriterande att göra om alla inställningarna & ställa in ljudet/radiokanalerna osv osv varje gång detta händer......& visst självklart så kommer jag att koppla på en hängsäkring med en glassäkring i på denna strömkabeln då jag gör en direktkoppling med ström till blistereon......men vilken glassäkrings storlek är lämpligast nu isf ??......bilens orginalsäkring till radion är på 8 amp & säkringen till tändningsnyckeln bilstereo läge är på 8 amp......& bak på själva bilstereon så sitter det en liten 10 amp röd platt säkring med 2 stift......så vilken sorts styrka på glassäkringen är lämpligast att sätta på strömkabeln till stereon i detta läget tycker du ??

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]