Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tendo
Hej jag köpte en till 245 -87 till gården då den andra jag har survägrar, denna går fint men tickar lite ventil och ryker vitt.
Vitt = vatten har jag lärt mig, men kan de hänga ihop med kasst ventilspel?

När jag köpte den hade den stått utomhus under snön i vinter och sen inte körts så hoppades på att t-röd och ny bensin skulle hjälpa men verkar krävas mer.
Hittar inga ljusa/vita avlagringar i oljan, så undrar om någon har tips på vad jag kan kolla.

Är inget allvarligt, lämnar inga moln efter mig, men ser ut som en kallstart i november.

/Tack på förhand
av Rådlös
Ryker det vitt hela tiden? Alltså så länge som motorn är igång. Försvinner det kylarvatten? Luktar det avgaser ur expansionskärlet? I vilket syfte hällde du i T-röd? Hur mycket T-röd hällde du i?
av tendo
Hej Rådlös.
Jag hade i t-röd ifall det var vatten i soppan och hade i 2-3dl.
Det ryker vitt hela tiden, blir lite bättre då den är varm.
Har bara haft den i 2 dagar nu så vet inte om den trollar bort kylarvatten.
Men att lukta i expantionskärlet har jag glömt att tänka på, ska kolla imorgon när jag åker till jobbet.
Återkommer imorgon.
av tendo
Tog en sväng och varmkörde, är efter 2 dagar tillsynes oförändrat nivån i expantionskärlet men ska kolla igen om några dagar och luktade bara sockersött i kärlet, inga tråkiga främmande odörer.
av tendo
Tog en sväng och varmkörde, är efter 2 dagar tillsynes oförändrat nivån i expantionskärlet men ska kolla igen om några dagar och luktade bara sockersött i kärlet, inga tråkiga främmande odörer.
av Rådlös
Ja, kolla upp mer om vitröken och kylaren.
Men rent allmänt är det ju så här att all bensin innehåller 5% etanol i dag. T-röd är 96% etanol plus vatten och lite annat. Nästan 4% vatten. Nu är det inga mängder i sammanhanget så det har nog inte haft någon större inverkan. Om du bara hade avsett som en akut engångsanvändning så hade du kunnat ta K-sprit i stället. Det är hög procent sprit, men inget vatten. Nu är K-sprit tämligen dyrt, bortåt 50 - 60 kr litern? Då hade E85 varit mycket billigare. 10,50 kr litern.
Om det skulle lukta avgaser ur kylaren, en verkstad kan även mäta detta lätt med ett avgasinstrument, så är det ett tecken på att topplockspackningen läcker. Det i sin tur kan bero på att topplocket är skevt.
Men berätta mer när du har kollat upp.
av andy78
Kanske en dålig topplockspackning.
Drar den kylarvatten? håll koll på nivån.
Bubblar det i expansionskärlet?
Är oljan mjölkig?

Det kan ju vara så att du bara hade en massa kondens i avgassystemet och det har nu försvunnit.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
tendo skrev:Hej jag köpte en till 245 -87 till gården då den andra jag har survägrar, denna går fint men tickar lite ventil och ryker vitt.
Vitt = vatten har jag lärt mig, men kan de hänga ihop med kasst ventilspel?

När jag köpte den hade den stått utomhus under snön i vinter och sen inte körts så hoppades på att t-röd och ny bensin skulle hjälpa men verkar krävas mer.
Hittar inga ljusa/vita avlagringar i oljan, så undrar om någon har tips på vad jag kan kolla.

Är inget allvarligt, lämnar inga moln efter mig, men ser ut som en kallstart i november.

/Tack på förhand

Tror det är lugnt skillnad på vanliga avgaser som kan uppfattas som vita och en som trycker ur vattnet i avgaserna.
av tendo
Rådlös
Tack för kemilektionen visste inte alls lika mycket om bränsle som du märker jag, t-röd i bräsnlet är ett "bonn-tips" som jag fått av far för massa år sedan och enl. honom ska t-röd göra vatten brännbart (eller snarare trolla bort vattnet), men det kanske inte är så aktuellt efter -90 talet då.

Andy78
Har inte sett att det fuktar ut runt toppen, men ska kolla packningen ordentligt.
mjölkar inte i oljan, så kanske hade bråttom att bli ängslig. Kan ju vara huvudet på spiken just det med all kondens i avgassystemet, det rann fritt då vi hämtade den.
Det är bara en ägare och han dog av ålder i fjol så den har ju inte gått mycket sista 5-7åren och gissar att han inte buskört när han kört den heller så kanske bara behöve motion.

svärföräldrarna har den idag och ska hålla ögonen på bilen direkt när dom kommer hem i afton.

Tack för alla svar
/Tendo

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]