Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag har en 245 -87 med en B230F som inte vill starta, här är vad jag gjort/kontrollerat:

1. bytt bränslerelä (3ggr varav ett nytt relä)
2. kontrollerat spänning till bränslepumparna (återkommer i detta)
3. ingen svänghjulsgivare men mätt upp hallsensorn & den pendlar mellan ca 0-6volt (ok enligt haynes men.. ?)
4. bytt stift,tändkablar,rotor,fördelare (fin och blå gnista före och efter, bytte för att jag hade hemma)
5. Ohm mätt spridarna ca 16 Ohm (också ok enl. haynes)
6. bytt säkringar och smort upp (trots hela säkringar före)
7. bytt jordkablel till blocket
8. bytt jetronic boxen (från beggad bil, men felet bestod så bytte tillbaka)

Felet som det ter sig är att bilen startar direkt och spinner fint i 1-3 sek för att sen bara dö, går då testa starta men med precis samma resultat.
tankpumpen får bara 6v ?! men den ska man ju klara sig utan (har full tank, men den är dock ok pumpen drar jag 12v bak startar den fint. Huvudpumpen startar bara då motorn startar (inte före på nyckeln).

har kollat bränsleflödet och den ger 1l på 21sek dock kan jag inte kolla trycket, men det sprutade med övertygande kraft.

Felet kom direkt efter vi tankat bilen (gick fint hem men när vi testade starta 15 min senare var det tvärstopp) så trodde det var dålig bensin eller diesel !!, men slangat ut och kört det i min nya väldigt kräsna gräsklippare och den gick fint på bränslet.

Någon vis människa här inne som har tips på saker jag missat att kontrollera?

/Tack
Senast redigerad av 1 tendo, redigerad totalt 0 gånger.
Förresten jag har inte koll på vilket jetronic system jag har eller hur jag kontrollerar detta, men har ingenstans jag kan kolla felkoder med dioder som det står mycket om i andra trådar.
Har inte heller bränslereläet som sitter på spolarbehållaren (bara 740 va ?)
Du har LHJ 2.2 och dessvärre ingen diagnosdosa. Det kan vara en defekt Bränsletrycksregulator (BTR).
Den sitter på bränslerailen längs fram och från den går returen till tanken, om den är defekt så att den släpper igenom utan reglering så byggs det inte upp något tryck.

Mvh GK
Du har LHJ 2.2 och dessvärre ingen diagnosdosa. Det kan vara en defekt Bränsletrycksregulator (BTR).
Den sitter på bränslerailen längs fram och från den går returen till tanken, om den är defekt så att den släpper igenom utan reglering så byggs det inte upp något tryck.

Jo jag hade fumderingar på den, för visst är det "vacumklockan" som sitter rakt under gasrullen ?
Kan man testa den eller är det bättre att åka på skroten direkt ?
När jag testade bränlseflödet så kopplade jag först lös inloppet till "bränsle-railen" men testade även att koppla lös returen och hade fullgott flöde där, men den kanske är fullt öppen när bilen är avstängd (körde med 12v direkt från batteri till pump).

Gissar på att din usa skit till tändbox är kass
blir samma fråga här, går den att mäta upp korrekt eller ska jag bara chansa och hämta även denna på skroten?

/Tendo
gnestakalle skrev:Du har LHJ 2.2 och dessvärre ingen diagnosdosa. Det kan vara en defekt Bränsletrycksregulator (BTR).

Mvh GK
Ja du hade så rätt så, bytte Bränsletrycksregulatorn och då gick den men riktigt kasst, höll sig vid liv men bara just.
tog lös kontakten från LMM och mätte den, den gav rätt Ohm värden men bilen gick bättre utan så monterade en jag hade liggandes och vips gick bilen, så att mäta upp LMM´n verkar vara sisådär pålitligt.
Tragiskt med dubbelfel.

Nu spinner den som en katt igen, så stort tack alla med era tips & särskilt tack till dig GK !

Nu ska jag bara klura vidare varför jag bara får 6v till tankpumpen, går iofs bra utan men något är ju galet.

/Tendo
Det är väldigt lurigt att mäta sig till om en LMM är OK eller inte. För att kunna mäta på ett tillförlitligt sätt måste LMM sättas i en rigg som kan simulera körning d.v.s. kan skapa luftflöden och mäta hur LMM uppför sig vid olika luftflöden. När det gäller spänningsfallet till pumpen så kan det vara en ärgad anslutning.

Mvh GK

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]