Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse9988
Hej!

Skriver för att få tips om något jag kanske förbiser.

Det bakre motorfästet har släppt där gummit ska sitta fast nertill i fästet. Haynes förklarar bra men nämner inte att den övre skruven i fästet i växellådan fysiskt inte går att få bort för att avgassytemet är i vägen. Måste lossa på grenröret mot toppen, något jag helst inte vill göra för dels är avgassystemet tätt som det är och jag vet av erfarenhet att skruvarna som håller grenröret kan gå av och då står man där med en gänga i toppen som man får megakrångla med att få ut.

Är det något jag förbiser i detta med att byta motorfästet på lättaste sätt?
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Mejlade Volvo i Eslöv och fick svaret att det kostar 1 300 kr att få det bytt. Gjorde klart i mejlet att det var ett totalpris jag ville ha. Det låter som ett humant pris tycker jag för att slippa skita ner sig och ha huvudbry.

Edit: Nu verkade 1 300 kr ovanlig billigt och jag misstänkte att det gäller bilen med manuell låda och jag har automat där fästet ser annorlunda ut och mer komplicerat att få bort. Jag ringde och Volvo ska ringa upp mig igen när det klurat ut avd som gäller.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Jag har lagt ner att fixa motorfästet för det märks bara att det har släppt när jag lägger i R och trampar häftigt på gasen. Vid normal körning framåt strävar motorn bakåt mot det bakre fästet och inga vibrationer märks. Besiktningen idag sa ingenting heller. Fick dock anmärkning på båda spindellederna. En är bytt och den andra byter jag imorgon.

Nämnas kan att besiktningsmannen sa att han aldrig stött på en 460 med automatlåda innan. Detta förklarar ju frånvaron av det bakre fästet på skrotarna. Fästet sitter mellan växellådan och bakre motorramen och ser antagligen annorlunda ut på en bil med manuell låda.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Denna motorkudde ... hmm. Ringde Volvo idag igen och sa att jag skulle ha den bakre motorkudden. Bakre då man ju alltid utgår från bilens front som fram. Han fick mitt regnummer och sa att fästet har utgått och går inte att beställa. Hittar fästet på http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... /?f=s0&s=r där det står som höger vilket ju blir rätt om man räknar själva motorns riktning och då är kamremssidan fram och bak blir höger. Ringde Volvo igen med artikelnumret 3466003 och se då går det att beställa och kostar 850 kr. Ska jag behöva göra Volvos jobb och hitta i deras reservdelslager? :)

Beställa det från ovanstående länk blir faktiskt inte dyrare än att köpa över disk hos Volvo även om frakten läggs till.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]