Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonas240
Hej har en 240 -88. säkringen (vit) för högre baklyckta + innerbelysningen går av så fort jag satt in en ny och startar bilen, är det någon som vet felet med detta?

Tack på förhand!

Jonas :(
av Rådlös
Felet får du nog söka upp själv. Du har ju så förspänt att du vet vilka kretsar som ligger på den säkringen, baklykta och innerbelysningen. Öppna dom platserna och kontrollera dels lamphållarna och sedan kablarna. Kontrollera noga isoleringarna på kablarna. Det får inte finnas några "skavsår" eller klämmärken. Inte heller några lösa, oanvända kablar som kan ligga och kortsluta mot jord.
Om någon tidigare har kopplat efter egna idéer, och dragit kablar kors och tvärs, får du försöka reda ut och rensa bort allt onödigt. Hittar du spänningsförande kablar utan någon "mottagare" så är det enklast och bäst att isolera den med eltejp. Du kanske hittar behovet längre fram i ditt felsökande.
Det är inte helt fel att ha ett instrument till sin hjälp. Det behöver inte vara något dyrt och påkostat. Bara det fungerar och visar dom vanliga spänning, ström och motstånd.
Användarvisningsbild
av darko
Mina går så fort jag drar på spolar "spaken".
Tror det är för att torkarna vid lyktorna fastnar (hoppas jag).

Hör av dig om du löser ditt problem.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Drag på bilen? Kolla kontakten isf.

Satt i en entrådig lampa (21W) där det ska vara en tvåtrådig (21/5W)?

Skyltbelysning med förväxlade kablar?

Lamphållare till belysningen till värmereglagen som lossat?
av jonas240
skrev fel förut det är säkringen (vit) som är till instrumentbelysningen och höger positionsljus både bak och fram som går!

ibland kan den hålla några dar och ibland går den direkt!

nån som vet?

tack på förhand!

Jonas
Användarvisningsbild
av darko
Har samma problem på min 245 85a.
Vet inte vad det kan vara så lite hjälp
skulle vara kalas.
Användarvisningsbild
av darko
darko skrev:Har samma problem på min 245 85a.
Vet inte vad det kan vara så lite hjälp
skulle vara kalas.
Upp!!!
av tobbea
Tja, är lite nyfiken på hur det gick med säkringsproblemet? Har själv exakt samma krux på min 88:as 240.
av TheDan
Jag fixade ett sånt fel på en 244 -89 en gång, då var det kablarna till belysningen i askoppen bak i mittkonsolen som skavt mot handbromsmekaniken och kortslutit. Efter isolering och uppstripning funkade det perfekt.
av Rådlös
Jag kan ju återkomma eftersom jag ser att tråden har kommit till livs igen. Ett fel på 245 som kommer förr eller senare är att kablarna till bakluckan går av. Dom går genom gångjärnen och är rätt hårt fixerade just där i böjningen. Dom borde sitta lösare för att kunna flexa lite bättre. Men det är trångt och dom går av till slut. Då blir det avbrott och kortis i flera delar av bakbelysningen m.m.
Om inte annat, så slits ju även gångjärnen till luckan. När man byter dom kan man passa på att se över kablarnas kondition också.

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]