Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse9988
Hej!

Köpte mig en 460 aut -95 i förrgår. Här följer en fråga från en som aldrig ägt en Volvo innan utan varit en Saab-nörd. Även jag kan ju vakna upp och köpa Volvo! :)

Tempmätaren går aldrig högre. Kylvattnet blir varmt (alla slangar är heta) och kylfläkten startar i detta läget och går i 30 sek och stannar och så håller det på på tomgång. Det ska sitta en 92° termostat i bilen enligt Haynes reparationshanbok och då tycker jag själv att tempen borde ligga på mitten.

Bild

Bild
Bes ua, 5 000 kr.
av Rådlös
Jag har bara kört 460 som hyrbil. Men börja med att kontrollmäta motortempen. Det enklaste är med en sådan ute - innetermometer, digital med sladd. Tejpa fast den på något ställe så nära termostathuset det går att komma. Se också till att det blir god anliggning mot ytan som är varm. Var lite generös med tejpen och täck känselkroppen så att det inte kyls av fartvinden. Tejpa också upp sladden så den inte riskerar att fastna i någa remhjul eller fläkten. Displayen skall du ha inne i kupen, så du får börja med att stoppa igenom sladden någonstans. Provkör sedan så att motorn blir genomvarm.
En enklare, men dyrare metod är att använda en IR-termometer. Dom kostar bortåt 500 kr eller mer, så det är väl bara tänkbart om man har annan nytta av den? Det är bara att sikta på det man vill mäta så får man temperaturen direkt även på flera meters avstånd. Tänk på att slangen till kylaren blir inte varm förrän termostaten har öppnat.
Nu kan du i alla fall jämföra temperaturvärdena med termometern och instrumentpanelen. Visar instrumentpanelen fel, så finns det två möjligheter. Antingen är givaren trasig, den sitter någonstans på motorblocket/topplocket. Eller så är instrumentet trasigt. Försök leta fram uppgifter på vad givaren skall ha för värde. Vanligtvis är det ett motstånd som ändrar värde med temperaturen. Det finns två sorter PTC eller NTC. Vet man vad givaren heter eller vad den har för resrevdelsnummer så brukar man kunna få fram uppgifter på ohmvärde etc. etc. Kolla i Haynes. Det är inte otänkbart att det finns där. Är det i stället panelinstrumentet som är trasigt så är nog ett byte det enklaste. Från en bilskrot eller annat. Det finns sökfunktion och handel över internet, så du behöver inte välja någon i din närhet. Det går att reparera, men är dyrt. En firma i Leksand, Instrument Jige gör sådant.
Har du en Renaultmotor eller Volvomotor i bilen?
Användarvisningsbild
av vetten
Med den typ av tempmätare som du har så verkar det normalt för mej, har haft en 440 med sån mätare och den gick aldrig högre, så om du har bra värme i bilen så är nog det ok.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
vetten skrev:Med den typ av tempmätare som du har så verkar det normalt för mej, har haft en 440 med sån mätare och den gick aldrig högre, så om du har bra värme i bilen så är nog det ok.
Tack vetten! Allt fungerar som det ska och det är bara själva visaren jag undrade över. Den kan stå var den står, jag bryr mig inte egentligen men undrade bara eftersom alla andra bilar jag ägt haft visaren mer på mitten och då speciellt med en 92 graders termostat.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Något måste vara fel märker jag nu när det är minusgrader. Efter flera mils motorvägskörning står inte tempen högre än som på bilden och den riktiga kupévärmen infinner sig inte. Är det plusgrader ute får jag varmt i kupén. Märkligt är det också att när jag stannar och står på tomgång några minuter efter motorvägskörningen sjunker tempen vilket ju inte alls ska vara fallet utan den ska stiga. Det tyder på att termostaten är defekt och aldrig stänger helt. Enligt Haynes ska det sitta en 92° termostat i alla 400-serie utom i 1,8 motorn där det ska sitta en 89°.

Jag har 2,0 motorn. Vidare står det att kylfläkten ska starta vid 95°. Bara 3 graders skillnad alltså men så ska det ju vara för att hålla temperaturen på sin optimala nivå vilket tydligen är mellan 92° och 95°. En 92° termostat ska inhandlas omgående. Meca säljer den för 176 kr. Biltema säljer för 99 kr men då är det en 89° variant. Ska det vara 92° så ska det tycker jag.

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=0
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Klart och jag spillde inte en droppe kylarvätska. Mitt tillvägagångssätt brukar vara att skruva loss termostathuset och kylarvätskan forsar ut och sen fyller jag på ny. Men denna gången tappade jag först ur några liter ur avtappningskranen i botten på kylaren och sen fyllde jag på allting igen. :) Varmt i bilen nu? Jo nu är det som det ska vara och med en tempmätare som går lite högre upp.

Ps: jobbade fort då det är -6° ute. :)

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]