- ons 22 aug 2012, 17:56
#674339
hej alla
mina slangklämmor som sitter på slangarna från kylaren & in till motorn (2st) & slangklämmorna från vattenpumpen in till kylaren igen (2st) & även dom 2st små slangklämman som sitter på slangen mellan expansionskärlet & kylaren.......... & alla dessa 6 st slangklämmorna dom är väldigt rost angripna allihopa.........så nu har jag köpt 4 st 32 - 50mm & 2 st 16mm - 28mm slangklämmor (& slangdiametern på dom 2 st större kylarslangarna är på på 41mm & slangdiametern på den mindre slangen som går mellan expansionskärlet & in i kylaren den är på 21mm)..........så jag köpte 4 st 32 - 50mm & 2 st 16mm - 28mm..........slangklämmor i syrafast stål som garanterat inte rostar sönder på många många år framöver det hoppas jag iaf :D så min fråga är nu............när jag ändå ska tömma ur kylsystemet på färdigblandad glykol som klarar upp till - 37 Grader så kanske en riktig kylarrensning inte hade varit helt fel för att få bort en massa gammal rost/olja/smuts ur kylaren............så är det någon som har något bra tips/knep på hur man gör detta på ett bra & effektivt sett............förutom klassikerna som ex STP/BILTEMA/HOLTS Kylarrensnings produkter eller ska man kanske undvika att göra en kylarrensning på en gammal volvo kylare pga av risken för läckor i kylet efteråt ??? & jag vet inte hur gammal min kylare är & kylet fungerar bra för övrigt det kokar inte & blir aldrig överhettat osv osv & min tanke var bara att göra en kylarensning samtidigt när jag ändå ska tömma ur systemet pga av att jag ska byta ut alla slangklämmorna & fylla på kylaren efteråt med ny 50/50 % glykol blandning
tacksam för svar med bra tips & knep :D
mina slangklämmor som sitter på slangarna från kylaren & in till motorn (2st) & slangklämmorna från vattenpumpen in till kylaren igen (2st) & även dom 2st små slangklämman som sitter på slangen mellan expansionskärlet & kylaren.......... & alla dessa 6 st slangklämmorna dom är väldigt rost angripna allihopa.........så nu har jag köpt 4 st 32 - 50mm & 2 st 16mm - 28mm slangklämmor (& slangdiametern på dom 2 st större kylarslangarna är på på 41mm & slangdiametern på den mindre slangen som går mellan expansionskärlet & in i kylaren den är på 21mm)..........så jag köpte 4 st 32 - 50mm & 2 st 16mm - 28mm..........slangklämmor i syrafast stål som garanterat inte rostar sönder på många många år framöver det hoppas jag iaf :D så min fråga är nu............när jag ändå ska tömma ur kylsystemet på färdigblandad glykol som klarar upp till - 37 Grader så kanske en riktig kylarrensning inte hade varit helt fel för att få bort en massa gammal rost/olja/smuts ur kylaren............så är det någon som har något bra tips/knep på hur man gör detta på ett bra & effektivt sett............förutom klassikerna som ex STP/BILTEMA/HOLTS Kylarrensnings produkter eller ska man kanske undvika att göra en kylarrensning på en gammal volvo kylare pga av risken för läckor i kylet efteråt ??? & jag vet inte hur gammal min kylare är & kylet fungerar bra för övrigt det kokar inte & blir aldrig överhettat osv osv & min tanke var bara att göra en kylarensning samtidigt när jag ändå ska tömma ur systemet pga av att jag ska byta ut alla slangklämmorna & fylla på kylaren efteråt med ny 50/50 % glykol blandning
tacksam för svar med bra tips & knep :D