Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej alla

mina slangklämmor som sitter på slangarna från kylaren & in till motorn (2st) & slangklämmorna från vattenpumpen in till kylaren igen (2st) & även dom 2st små slangklämman som sitter på slangen mellan expansionskärlet & kylaren.......... & alla dessa 6 st slangklämmorna dom är väldigt rost angripna allihopa.........så nu har jag köpt 4 st 32 - 50mm & 2 st 16mm - 28mm slangklämmor (& slangdiametern på dom 2 st större kylarslangarna är på på 41mm & slangdiametern på den mindre slangen som går mellan expansionskärlet & in i kylaren den är på 21mm)..........så jag köpte 4 st 32 - 50mm & 2 st 16mm - 28mm..........slangklämmor i syrafast stål som garanterat inte rostar sönder på många många år framöver det hoppas jag iaf :D så min fråga är nu............när jag ändå ska tömma ur kylsystemet på färdigblandad glykol som klarar upp till - 37 Grader så kanske en riktig kylarrensning inte hade varit helt fel för att få bort en massa gammal rost/olja/smuts ur kylaren............så är det någon som har något bra tips/knep på hur man gör detta på ett bra & effektivt sett............förutom klassikerna som ex STP/BILTEMA/HOLTS Kylarrensnings produkter eller ska man kanske undvika att göra en kylarrensning på en gammal volvo kylare pga av risken för läckor i kylet efteråt ??? & jag vet inte hur gammal min kylare är & kylet fungerar bra för övrigt det kokar inte & blir aldrig överhettat osv osv & min tanke var bara att göra en kylarensning samtidigt när jag ändå ska tömma ur systemet pga av att jag ska byta ut alla slangklämmorna & fylla på kylaren efteråt med ny 50/50 % glykol blandning

tacksam för svar med bra tips & knep :D
Det nya numera är ju att släppa i en eller möjligen 2 diskaskintabletter. Kör runt det ordentligt så att motorn blir genomvarm och mer därtill. Glöm inte att öppna värmespjället för fullt så att elementet också blir genomtvättat. Sedan sköljer du noga med rent vatten länge plus lite till.
Enligt instruktionsböckerna skall man byta kylarvätska var annat år. Det är egentligen inte glykolen som åldras i det fallet utan corrosionsskyddet, en sorts silikat. Effekten för den avtar med åren. Glykolvatten fyller du på direkt. Låt inte bilen stå efter att du sköljt med rent vatten. Då kommer rosten.
Diskmaskintabletter innehåller bl.a kaustiksoda och lite annat som gör nytta här. Och bara som i förbigående: Blanda inte etylenglykol med propylenglykol. Det lär kunna bli slamproppar av det även om frysskyddet fungerar i blandningen.
Rådlös skrev:Det nya numera är ju att släppa i en eller möjligen 2 diskaskintabletter. Kör runt det ordentligt så att motorn blir genomvarm och mer därtill. Glöm inte att öppna värmespjället för fullt så att elementet också blir genomtvättat. Sedan sköljer du noga med rent vatten länge plus lite till.
Enligt instruktionsböckerna skall man byta kylarvätska var annat år. Det är egentligen inte glykolen som åldras i det fallet utan corrosionsskyddet, en sorts silikat. Effekten för den avtar med åren. Glykolvatten fyller du på direkt. Låt inte bilen stå efter att du sköljt med rent vatten. Då kommer rosten.
Diskmaskintabletter innehåller bl.a kaustiksoda och lite annat som gör nytta här. Och bara som i förbigående: Blanda inte etylenglykol med propylenglykol. Det lär kunna bli slamproppar av det även om frysskyddet fungerar i blandningen.
okej men vad är skilnaden på propylenglykol/etylenglykol för den glykolen jag köpte är en vanlig blå koncentrerad glykol på en 4 lit dunke

tack för ditt svar iaf :D
Skillnaden är kort sagt: Priset!
Etylenglykol är den relativt sett, billigare men giftigare sorten. Propylenglykol är mer miljövänligt men dyrare. (Men ändå ingen hälsodryck) Nu är det ju inte avsikten att glykolen skall läcka ut, så "vanlig" etylenglykol duger för dig. Bara du inte hanterar den vårdslöst.
Det finns ingen gällande eller fungerande färgkod på glykolsorterna, så läs på flaskorna vilken sort du har och blanda inte dom två typerna.

Lite överkurs: Många kanske säger nu att "Jag har alltid köpt etylenglykol och den har alltid varit blå!". Eller "Min lastbil på jobbet har alltid propylenglykol och den är alltid röd!". (Vissa biltillverkare förordar den ena eller den andra sorten till sina bilar. Miljöpolicy?)
Det kan vara riktigt att det är så, men kolla på dom olika bränslebolagens och bilprylvaruhusens hemsidor efter produktdatablad för glykol så skall man upptäcka att glykoler kan ha vilken färg som helst. Produktdatablad är en sorts säkerhetsdeklaration som alltid skall finnas för en mängd kemikalier och det är lättare för en tillverkare och återförsäljare att lägga ut det på nätet än att dela ut ett papper varje gång någon köper det i butiken. Jag har själv trott att det fanns en gällande färgkod, men konstaterat att det inte är så.
Rådlös skrev:Skillnaden är kort sagt: Priset!
Etylenglykol är den relativt sett, billigare men giftigare sorten. Propylenglykol är mer miljövänligt men dyrare. (Men ändå ingen hälsodryck) Nu är det ju inte avsikten att glykolen skall läcka ut, så "vanlig" etylenglykol duger för dig. Bara du inte hanterar den vårdslöst.
Det finns ingen gällande eller fungerande färgkod på glykolsorterna, så läs på flaskorna vilken sort du har och blanda inte dom två typerna.

Lite överkurs: Många kanske säger nu att "Jag har alltid köpt etylenglykol och den har alltid varit blå!". Eller "Min lastbil på jobbet har alltid propylenglykol och den är alltid röd!". (Vissa biltillverkare förordar den ena eller den andra sorten till sina bilar. Miljöpolicy?)
Det kan vara riktigt att det är så, men kolla på dom olika bränslebolagens och bilprylvaruhusens hemsidor efter produktdatablad för glykol så skall man upptäcka att glykoler kan ha vilken färg som helst. Produktdatablad är en sorts säkerhetsdeklaration som alltid skall finnas för en mängd kemikalier och det är lättare för en tillverkare och återförsäljare att lägga ut det på nätet än att dela ut ett papper varje gång någon köper det i butiken. Jag har själv trott att det fanns en gällande färgkod, men konstaterat att det inte är så.
ahhh okej men jag ska inte blanda olika sorter utan jag ska köra på med en sort bara & tömma ur systemet på gammal glykol & fylla på med rent vatten som är blandad med 1 st eller max 2 st upplösta diskmaskinsmedel tabletter i kylarvattnet & ta en längre sväng med bilen & på med full värme på systemet & sen tömma ut kylar vattnet & sen spola ur kylaren + motorn med lite varm vatten tills det är helt rent överallt..........först då så fyller jag på med en 50/50 blandning med vatten & koncentrerad blå glykol
Rådlös skrev:Exakt! Du kommer att få ett bra resultat.
en bonusfråga nu bara för att vara på den säkra sidan...........klarar samtliga delar i kylsystemet av detta här nu med min blandning av 1 - 2 stycken maskindiskmedels tabletter upplösta i 8 - 9 liter varmt vatten som jag ska fylla mitt kylsystem med i helgen för att sen köra runt en sväng på ca 1 - 2 mil så att motorn blir riktigt genomvarm med full värme på i bilen & fläkten på max hastighet (läge 3) delar som packningarna till vattenpumpen & själva vattenpumpen/kylkanalerna/kylarslangarna/kylaren osv osv..........& varför jag frågar det är att jag läste på ett annat bilforum att aluminium/lättmetall/koppar är att just dessa här 3 stycken olika metallerna inte mår så bra av maskindiskmedel då detta innerhåller kaustiksoda/lut osv..........så jag ville bara dubbelkolla om detta här stämmer eller inte ?? före jag ska gör min kylarrensning med min speciall cocktail :)
Det är naturligtvis starka medel det handlar om. Men med aluminium (Lättmetall är ett luddigt och odefinierat begrepp där aluminium ingår) är det så att det får ett skyddande oxidskikt då det angrips av kaustiksodan. Men dels så har du det bara någon timma i motorn och sedan skall du skölja länge och väl efter behandlingen. Dessutom, om inte aluminium ligger i direkt galvanisk kontakt med någon annan oxidationsbenägen metall i tvättvätskan, så klarar det sig rätt bra. Man kan tillägga att även vatten är aggresivt mot aluminium i ett sådant läge med en annan metall närvarande.
Även om du köper kylarrens på macken får du också starka grejor, men det rakt motsatta, syror. Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/PH
Kaustiksoda hamnar någonstans uppåt 13 - 14, medan syror är neråt 2 - 1. Rent vatten skall hålla pH 7, alltså neutralt.

Men skölj generöst efter behandlingen och häll omedelbart på den nya vatten/glykolblandningen när du har sköljt och skruvat tillbaka alla öppnade slangar etc. etc.

Det här med diskmedel är tämligen nytt. Jag har inte prövat det själv, bara läst det på forum. Däremot har jag tvättat kylsystem med kaustiksoda en handfull gånger. Dom bilarna "överlevde".
Rådlös skrev:Det är naturligtvis starka medel det handlar om. Men med aluminium (Lättmetall är ett luddigt och odefinierat begrepp där aluminium ingår) är det så att det får ett skyddande oxidskikt då det angrips av kaustiksodan. Men dels så har du det bara någon timma i motorn och sedan skall du skölja länge och väl efter behandlingen. Dessutom, om inte aluminium ligger i direkt galvanisk kontakt med någon annan oxidationsbenägen metall i tvättvätskan, så klarar det sig rätt bra. Man kan tillägga att även vatten är aggresivt mot aluminium i ett sådant läge med en annan metall närvarande.
Även om du köper kylarrens på macken får du också starka grejor, men det rakt motsatta, syror. Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/PH
Kaustiksoda hamnar någonstans uppåt 13 - 14, medan syror är neråt 2 - 1. Rent vatten skall hålla pH 7, alltså neutralt.

Men skölj generöst efter behandlingen och häll omedelbart på den nya vatten/glykolblandningen när du har sköljt och skruvat tillbaka alla öppnade slangar etc. etc.

Det här med diskmedel är tämligen nytt. Jag har inte prövat det själv, bara läst det på forum. Däremot har jag tvättat kylsystem med kaustiksoda en handfull gånger. Dom bilarna "överlevde".
okej men hur mycket kaustiksoda ska jag lägga isf i mitt kyl

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]