Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haland
Har en 240 -88, 230f som ej startar efter drygt 1 års stillestånd. Har kollat gnista efter tändspole men det saknas. 12 V finns på tändspole pinne 15. Är dålig på felsöka brytarlösa system. Är det tändspolen som är trasig eller kan det vara nåt annat? Bensin finns och kamremmen är inte av.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du en 88a eller 88b, skillnaden är att 88a har LH Jetronic 2.2 och 88b har 2.4. Går bränslepumparna? Har du kollat systemsäkringen, det är en vit 25 A flatsäkring som sitter på sidan nära batteriet alldeles intill strålkastarnas stegrelä. Om den säkringen är trasig så funkar inte vare sig tändning eller insprut.

Mvh GK
av haland
Tack för tipsen! Ska kolla upp era tips. Hur vet man om det är en 88a eller 88b? Ska försöka lyssna om bränslepumparna går under bilen, det enda som hörs när man sitter inne i bilen är ju startmotorn. Får ta hjälp av sonen.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om du på vänster fjäderben på baksidan har en liten plastdosa som, när du tar av locket, har sex stycken hål så har du LHJ 2.4. Dosan i fråga är till för att läsa ut felkoder. Nedanstående länk är för 700/900 men gäller även för 200. Det som gäller ditt system är Lh Jetronics 2.4 som du kollar i uttag 2 och EZ116K som du kollar i uttag 6. Ta ut felkoder om du har denna dosa.

http://www.greensilver.com/pic/felkoder.pdf

Mvh GK
av haland
Häftig funktion med lysdioder! Har Jetronics 2.4, körde test och fick 1-1-1 alltså inga fel. Körde också test på insprutningsventilerna och tomgångsventilen, det klickade och lät bra.
Kollade även vita systemsäkringen som var hel. Kollade också jordningen av batteriet och gjorde rent dom och kontrollmätte med ohmmetern, inga problem där heller.
Hade ingen hjälp så kunde inte lyssna på bensinpumparna.
Märkte dock en märklig sak när jag slog på tändningen - inte alla lampor tändes på instrumentpanelen bara oljetrycket. Efter ett tag började dom övriga lysa svagt och blev efter ett tag upplysta helt.
Får fortsätta en annan dag.
av haland
Nu har jag testat lite mer. Dålig motorjord var det inte.
Mätte att det inte är 12 V fram till säkring nr 4 dessutom så var säkringen trasig.
Aha har inte märkt det förut så jag bytte säkringen och testade igen. Samma sak endast startmotorn som går ingen gnista från tändspolen samt ej 12 V på säkring 4.
Kollar systemsäkringen och den är hel men med skitig hållare. Kollar om ström kommer fram till det vita bränslerelät/huvudrelät ansl. 30 (sitter under handskfacket på passagerarsidan) och det gör det.
Provar att tjuvkoppla 30 och 87/1 på kontakten till relät och hör att bensinpumpen går igång men pumparna hörs inte när jag slår på tändningen.
Hmm kan det var fel på releät? Provar att lägga 12 V direkt på det vita relät, pinne 30 och 87/1 inget händer däremot slår det andra till 30 och 86/1.
Provar även att löda om alla kontakter på reläet ingen skillnad.
Läge att köpa nytt relä eller testar jag fel?

Borde det ändå inte komma gnista även om inte pumparna går?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bränslepumpen i tanken skall höras surra några sekunder efter att du slagit på tändningen samt att huvudpumpen tickar till sedan styrs allt av systemet genom varvtalsgivare, bränslebox och bränslerelä. Kanske är varvtalsgivaren defekt eller att dess kablage är skadat eller att det är ärg i kontaktstycket som sitter i överkant av torpeden.

Mvh GK
av haland
Aha men det hörs ingenting från pumpen i tanken. Däremot om jag tjuvkopplar i reläkontakten. Jag tycker det verkar som att relät ej fungerar. Måste jag inte börja med att byta bränslerelät så jag får igång bränslepumpen först?

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]