Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av illertz
nu sitter ja här igen med mina problem :roll:
har en 244 GL -79 B21a som ja har haft problem med glödtändning på, så idag tänkte ja att ja kan ju ta och byta ut tänddelarna.
har bytt tändstift, rotor, fördelarlock, brytarspetsar och sen skaffade jag mig en såndär högeffektsspole och skruva dit.

Nu till problemet.
när ja sedan var ute och provkörde bilen så märkte jag att den verkade orkeslös och att den gick ojämnt, drog ut choken för att se om de var för att motorn var kall, men så var inte fallet, den var lika orkeslös och slö, hände nästan ingenting när ja tröck på gasen.
sen märkte jag att motorn vart onormalt varm på den lilla bit på ca 2000m ja körde.

Någon som har förslag på vad det kan vara??
Kan det ha å göra med avståndet på brytarspetsarna eller har ja lyckats fästa tändkablarna i fel ordning på fördelarlocket :?: :roll:

Mycket tacksam för alla svar!
Mvh Pelle
av Arne
Kolla upp tändinställningen, kolla upp membranet i förgasaren, kolla så inte kamremmen har kuggat om någon kugg. Hjälper inte detta så får du kolla vidare, toppackning osv. Man brukar få bättre tändkurva om man åker på skroten och köper ett komplett tändsystem från en B200 eller B230 A. Då får du ett brytarlöst system.
Användarvisningsbild
av prototypen
illertz skrev:har bytt tändstift, rotor, fördelarlock, brytarspetsar
Någon som har förslag på vad det kan vara??
Kan det ha å göra med avståndet på brytarspetsarna eller har ja lyckats fästa tändkablarna i fel ordning på fördelarlocket :?:
Problemet med att den tidigare spikade var troligen att tändförställningen var felaktigt inställd och/eller fel bränsleblandning.

Att du har bytt delar är ju bra MEN om man inte justerar allt efteråt så är det ogjort arbete.

Först skall brytaravståndet ställas, bäst görs det med en kamvinkelmätare/dwellmätare.

Sedan ställer du tändförställningen, kollar även förställningen vid olika vartal. (se ev. dekal i motorrummet för grundinställning och en servicemanual för hur tändkurvan ser ut vid olika vartal)

Nu är tändinställningen klar.

Då bör du övergå till bränslet.

Eftersom det var en A-motor så är det förgasaren som skall justeras genom.
Grundinställning reglage.
Kontroll av bränslenål.
Flottörnivå
Bränsleblandning = CO% justering via munstycke
Tomgångsjustering

Jag förutsätter att alla delar (förgasarmembran etc.) är i funktionsdugligt skick samt att kamrem är rätt inställd. Inga läckor i form av tjuvluft och att luftfilter OK.

När detta är gjort enl. konstens alla regler och efter Volvos specifikationer så kommer bilen förmodligen att gå så bra som den kan göra med den utrustning och slitage som är.
Senast redigerad av 1 prototypen, redigerad totalt 0 gånger.
av illertz
Nu är ja inte direkt något haj på bilar, men innan jag bytte tänddelarna så gick motorn hur fint som helst, inga ryck eller ojämn gång.
Var precis ute och fixade lite med brytarspetsarna och lyckades få dem i någorlunda sånär läge.
Beträffande kamvinkeln, har ju inte tillgång till någon kamvinkelmätare,
På dekalen i motorrummet står det att den ska ha 60grader vinkel
Men vad ska den vara vinklad i förhållande till? är det nockarna i fördelarlocket eller någåt annat.

Tack För Alla Svar!!
av illertz
Kom precis in medbättre resultat. :D
Jag vet inte vart felet låg, men jag tog en tång och klämde till alla anslutningskablar vid tändstiften, sen så vet jag inte om ja gjorde rätt beträffande kamvinkeln, men i vilket fall som helst, så tog jag och vred på vevaxeln tills rotorn pekade ca 60grader ifrån tändstift nr1.
Som sagt vet jag inte om det är så man ska göra, men det finkar så vitt ja kan se :wink:

Någon som vet vad en "riktig" bilmek tar för att ställa in tändningen lite mer professionellt??

Tack än en gång!! :!: :D
Användarvisningsbild
av prototypen
Kamvinkel är den tid som brytarn är stängda i fördelarvarvgrader.

Större brytaravstånd = mindre kamvinkel.
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]