Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
om man står på tomgång låter de lite med motorvarven. gasar man till försvinner ljudet men kommer tillbaka starkare när motorn varvar ner tills den står på tomgång igen och knackar lite svagt. (hela tiden följer oljudet varven)
läste nått om gummikuddar som skulle dämpa missljud från ventilerna och undrar om mina kan vara dåliga bara?
är de kolvbultarna som lever om?

låter bara när motorn är varm också. kör Powerway 10w40 i den.
slog i lite 939 tillsats i oljan och tycker den blev lite tystare. fick 0.5 kilo mer i vevhuset också, så nu ligger de på 5kilo 2k,rpm..

är mest nyfiken på vad de kan vara för nått som låter... ?:-/
av Amarace
0,5 kilo mer i vevhuset? FÖrstår inte alls vad du menar?

Men på din beskrivning låter det som kolbultsknack. Brukar va typiskt när det är nästan tyst när man varvar upp men knacket kommer tillbaka när den går ner i varv igen när gasen släpps.
Användarvisningsbild
av Frrla
Amarace skrev:0,5 kilo mer i vevhuset? FÖrstår inte alls vad du menar?

Men på din beskrivning låter det som kolbultsknack. Brukar va typiskt när det är nästan tyst när man varvar upp men knacket kommer tillbaka när den går ner i varv igen när gasen släpps.
menar att oljetrycket är nog ok.. och de ökade när jag slog i tjockare olja. (en tillsats)
Användarvisningsbild
av Frrla
Tungviktarn skrev:Byt "tuttarna" under ventiltryckarna, tar ca en kvart och då hinner du med en kopp kaffe under tiden;)
haft samma ljud som min beskrivning och fått bort ljudet med ett byte av dom?
Användarvisningsbild
av gnestakalle

Han menar nog att oljetrycket stigit.

Jag tror som Amarace att det är kolvbultarna som bråkar.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Frrla
gnestakalle skrev:

Han menar nog att oljetrycket stigit.

Jag tror som Amarace att det är kolvbultarna som bråkar.

Mvh GK
vi får se. jag misstänker också nått sånt..... men när de va så lätt å byta gummit kanske jag ska göra ett försök å se om den tystnar eller inte.

kan kanske hjälpa någon i framtiden tänker jag. ska lägga ut en film på O-ljudet om knacket försvinner.

EDIT: ingen skruvning i helgen...
Senast redigerad av 1 Frrla, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan ju vara värt att prova.

Mvh GK
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]