- tor 12 jul 2012, 14:24
#661297
Hallå!
Har tidigare skapat en tråd om samma bil, men helt andra problem - som verkar vara lösta. Så, till saken.
Bilen är, någon gång då och då, svårstartad. Det handlar om minuter på startmotorn innan den hoppar igång. Vid det här laget luktar hela stan bensin, så... bensin har den. Den verkar sakna gnista, eller om den är för svag.
Tomgångsproblemet åtgärdat - det var insugspackningen!
Tomgången ändrar sig dessutom, i princip, från gång till gång. Ibland är den för låg, ibland för hög. Har inte sökt efter läckor, men har däremot tittat på gnistan. Tändstift mot karossen ger en ca 2,5 cm lång gnista som är gul (!?). Får stötar från tändstiftet genom en isolerad polygrip (plasthandtag) samt handskar så det känns som om gnistan borde vara stark nog, trots att färgen sviker.
Vad är korrekt spänningen över tändspolen?
När jag mäter spänningen över tändspolen får jag värden mellan 0-9 volt. Om jag vänder på voltmetern (mäter plus med minus och det omvända) får jag stabilt -8 volt (alltså 8 volt). Bör inte detta ligga på ~10-12 volt? Kan detta kanske vara orsaken till en något, vad jag upplever, svag motor (den glider dock ut med baken i cirkulationsplatser utan problem vid gaspådrag, på tvåans växel).
En annan tanke jag har är förgasarnålen? Förgasaren är en Pierburg, med oskadat membran (vad jag kunde se).
Ska glida ner nu och köpa startgas, återkommer med resultat!
Tack på förhand!
Startgas säger att insugspackningen läcker, eventuellt även packningen mellan förgasare och insug. Frågan om spänningen över tändspolen återstår!
Har tidigare skapat en tråd om samma bil, men helt andra problem - som verkar vara lösta. Så, till saken.
Bilen är, någon gång då och då, svårstartad. Det handlar om minuter på startmotorn innan den hoppar igång. Vid det här laget luktar hela stan bensin, så... bensin har den. Den verkar sakna gnista, eller om den är för svag.
Tomgångsproblemet åtgärdat - det var insugspackningen!
Tomgången ändrar sig dessutom, i princip, från gång till gång. Ibland är den för låg, ibland för hög. Har inte sökt efter läckor, men har däremot tittat på gnistan. Tändstift mot karossen ger en ca 2,5 cm lång gnista som är gul (!?). Får stötar från tändstiftet genom en isolerad polygrip (plasthandtag) samt handskar så det känns som om gnistan borde vara stark nog, trots att färgen sviker.
Vad är korrekt spänningen över tändspolen?
När jag mäter spänningen över tändspolen får jag värden mellan 0-9 volt. Om jag vänder på voltmetern (mäter plus med minus och det omvända) får jag stabilt -8 volt (alltså 8 volt). Bör inte detta ligga på ~10-12 volt? Kan detta kanske vara orsaken till en något, vad jag upplever, svag motor (den glider dock ut med baken i cirkulationsplatser utan problem vid gaspådrag, på tvåans växel).
En annan tanke jag har är förgasarnålen? Förgasaren är en Pierburg, med oskadat membran (vad jag kunde se).
Ska glida ner nu och köpa startgas, återkommer med resultat!
Tack på förhand!
Startgas säger att insugspackningen läcker, eventuellt även packningen mellan förgasare och insug. Frågan om spänningen över tändspolen återstår!