Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#661297
Hallå!

Har tidigare skapat en tråd om samma bil, men helt andra problem - som verkar vara lösta. Så, till saken.

Bilen är, någon gång då och då, svårstartad. Det handlar om minuter på startmotorn innan den hoppar igång. Vid det här laget luktar hela stan bensin, så... bensin har den. Den verkar sakna gnista, eller om den är för svag.

Tomgångsproblemet åtgärdat - det var insugspackningen!
Tomgången ändrar sig dessutom, i princip, från gång till gång. Ibland är den för låg, ibland för hög. Har inte sökt efter läckor, men har däremot tittat på gnistan. Tändstift mot karossen ger en ca 2,5 cm lång gnista som är gul (!?). Får stötar från tändstiftet genom en isolerad polygrip (plasthandtag) samt handskar så det känns som om gnistan borde vara stark nog, trots att färgen sviker.

Vad är korrekt spänningen över tändspolen?
När jag mäter spänningen över tändspolen får jag värden mellan 0-9 volt. Om jag vänder på voltmetern (mäter plus med minus och det omvända) får jag stabilt -8 volt (alltså 8 volt). Bör inte detta ligga på ~10-12 volt? Kan detta kanske vara orsaken till en något, vad jag upplever, svag motor (den glider dock ut med baken i cirkulationsplatser utan problem vid gaspådrag, på tvåans växel).

En annan tanke jag har är förgasarnålen? Förgasaren är en Pierburg, med oskadat membran (vad jag kunde se).

Ska glida ner nu och köpa startgas, återkommer med resultat!

Tack på förhand!

Startgas säger att insugspackningen läcker, eventuellt även packningen mellan förgasare och insug. Frågan om spänningen över tändspolen återstår!
#661401
spolen ska väll ha runt 10V för att ge tillräcklig "startgnista?" det sjunker ju ytterliggare när man nöter på startmotorn så jag tror det har med startproblemet å göra till viss del.

startar den lättare om du tex tar den på rullen utför en skaplig backe?

f.ö kan man inte se om menbranet har hål. är man osäker och har problem så byt, men börja med spolen..?
#661469
Du kanske gör på detta sätt men jag tar för ordningens skull upp det ändå.
Spänningen in till spolen mätes mellan plus på spolen och kaross. Måt resistans i sekundär respektive primärspole, OBS att kretsar som mätes för resistans ej får vara strömsatta. Du har väl även ett förkopplingsmotstånd som borde kontrolleras. Gnistan skall vara blåvit.

Har du servat tändsystemet med brytare, fördelarlock, rotor, kondensator samt tändkablar om dom är gamla (glöm ej kabeln mellan spole och fördelare).

Mvh GK
#661598
gnestakalle skrev:Du kanske gör på detta sätt men jag tar för ordningens skull upp det ändå.
Spänningen in till spolen mätes mellan plus på spolen och kaross. Måt resistans i sekundär respektive primärspole, OBS att kretsar som mätes för resistans ej får vara strömsatta. Du har väl även ett förkopplingsmotstånd som borde kontrolleras. Gnistan skall vara blåvit.

Har du servat tändsystemet med brytare, fördelarlock, rotor, kondensator samt tändkablar om dom är gamla (glöm ej kabeln mellan spole och fördelare).

Mvh GK
Okej, jag mätte bara rakt över spolen, men ska mäta + och mot kaross. Tändsystemet i övrigt är nytt. Rotor, fördelarlock, kondensator samt kablar och stift. Förkopplingsmotståndet bör sitta i omedelbar närhet - kanske på - till tändspolen antar jag? Isåfall har jag inte sett något. Kabel som går till tändspolen är dragen längs blocket, antar att den går in vid startmotorn, eller kanske tändlåset?

Märkte även att lamporna för oljetryck, choke och handbroms pulserar lite när motorn är avstängd. All annan elektronik förutom positionsljusen avstängda. Svag jord någonstans, kanske? Batteriet är i utmärkt skick - kan stå på startmotorn i minst 10 minuter i -18°!
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]