Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shane54
Hej allihop!
Semaste veckan har jag stött på ett nytt bekymmer med min 240 från 1988. Jag startar och hastighetsmätaren fungerar oftast precis som vanligt sen helt plötsligt börjar den hoppa ca 5-10 km/h ovanför verklig hastighet och sedan nedanför. När den hoppat en stund så dör den oftast helt då får jag slå en gång ovanpå instumentpanelen sen kommer han igen.
Det konstiga är att när man gjort så, så kan den fungera perfekt i 10 mil innan den hoppar till igen. Jag har inte bytt bakaxel eller pillat på givaren där bak så i mina ögon verkar det som om den fungerar.
Är det någon som har upplevt detta innan? Kan det vara så att det är glapp bakom mätaren så att man skall börja plocka ner och kolla bakom?

Med vänlig hälsning,

Måns
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Måhända har du något glapp vid den 3-poliga kontakten som ansluter strömmatning och givarsignal till hastihetsmätarens kretskort, kan även vara en dålig lödning i nämnda kretskort.

Mvh GK

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]

Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]