Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xrf
Min 360 GLE har stått ute en stor del av vintern och inte körts sedan i höstas då bilen gick utan problem.
Nu vill den inte starta och jag har kollat att där är gnista vid tändstiften, startmotorn drar och där är soppa i kärran, samt batteriet fulladdat. Alltså kollade jag bränsletillförseln: där sitter en stor rund burk i motorutrymmet (bränslefilter??) som slangarna går in i och jag öppnade på 'utsidan' och där kommer ingen bensin fram när jag försöker starta. Insidan verkar vara väl försluten och jag kämpade inte med att öppna där.
Misstänker att det är insprutningsmotorn som inte fungerar. hur kollar jag detta? Kan det vara rost/ärg/oxid vid kontakterna till motorn? Finns där något relä som styr insprutaren?
Tips??
:???:
av Perra N
Går bränslepumpen? Om du slår till tändningen, ska pumpen surra till.
Användarvisningsbild
av xrf
Hmmm...jag är ensam i garaget och har svårt att lyssna under samtidit...får be kärringen lyfta på häcken och komma dit med örat...eller nåt?
Användarvisningsbild
av xrf
Hör inte att insprutningspumpen går.
Får ingen spänning i kablarna som går ned in till pumpen när jag startar.
Signal över säkringen vid batteriet ca 0.2 V vid start.
Relät vid batteriet har jag öppnat och det ser ok ut, vet ej om det fungerar , hur testar jag, vilka spänningar behövs för att få det att dra?
Kan jag dra ned 12 V från batteriet till pumpen för att se om den startar?
Om relät är ok, säkringen i boxen vid batteriet är ok, bensin finns i tanken - vad kan då vara fel? :???:
Gnistor finns i alla fyra tändstiften, batteriet är fulladdat.
Börjar lessna på detta lite... :cry:
TACK! :D
Jimmy
av Perra N
Kolla med att köra direktspänning på pumpen, går pumpen då, kolla relä, kablar, kontakter osv. Går inte pumpen, är det troligen den som strular.
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]