- tor 28 jun 2012, 17:06
#657715
Jag har skrivit följande på en annan tråd (som ingen svarat på, så jag prova en ny tråd istället), det gäller problem med min 245:a
Halloj igen - nu har jag besiktigat bilen igen fram till 2013 - utan anmärkning, vilket var förvånande - det har aldrig hänt mig förr. Men nu har jag i alla fall fått problem med min nybesiktigade bil. Idag när jag skulle starta den var den fullständigt död, dvs motorn går runt och allt ser ut som det brukar men den tänder inte alls. Jag tänkte först att det kanske hade med vädret att göra - det har regnat oupphörligt i tre dagar...men den har aldrig varit svårstartad tidigare trots regn så jag kollade diagnosi boxen. Jag fick tre felkoder:
2.1.4 och 2.3.2 och 1.3.1
Om jag nu tolkar detta rätt så visar första koden att varvtalsgivaren/signalgivaren (vad det nu heter) inte funkar, den som sitter monterad på svänghjulet. Nästa kod visar att lambdaregleringen är fel och den sista att varvtalssignal saknas. Det känns ju som att det har med vartannat att göra, och min lekmannagissning är att varvtalsgivaren lagt av (vad kan bli fel med den egentligen?) - vilket får de andra felkoderna som följd. Jag tänkte börja med att byta varvtalsgivaren, som ju är billig, men det vore bra att höra om någon har några andra idéer om vad som kan ha hänt. Just när det gäller varvräknaren så har den inte fungerat på bilen sen jag köpte den, men det tror jag inte har med givaren att göra, för bilen har ju gått fint ända fram till idag. Det känns också konstigt att bilen har gått sönder när den stått stilla, fast det är väl en slump kanske.
.............
Ovanstående skrev jag igår, och idag har jag monterat en den nya signalgivare. Alla felkoder har försvunnit men bilen vägrar starta eller ens tänka till ändå. Vad kan det bero på? Det verkar ju helt absurt att bilen plötsligt skulle ha lagt av så totalt medan den står i garaget, och eftersom inga felkoder längre visas i diagnostikboxen så fattar jag inte varför den inte startar. Nån som har nåt tips?
Bilen är alltså en 245, 92:a med B230F motor och LH2.4 insprutningssystem
Halloj igen - nu har jag besiktigat bilen igen fram till 2013 - utan anmärkning, vilket var förvånande - det har aldrig hänt mig förr. Men nu har jag i alla fall fått problem med min nybesiktigade bil. Idag när jag skulle starta den var den fullständigt död, dvs motorn går runt och allt ser ut som det brukar men den tänder inte alls. Jag tänkte först att det kanske hade med vädret att göra - det har regnat oupphörligt i tre dagar...men den har aldrig varit svårstartad tidigare trots regn så jag kollade diagnosi boxen. Jag fick tre felkoder:
2.1.4 och 2.3.2 och 1.3.1
Om jag nu tolkar detta rätt så visar första koden att varvtalsgivaren/signalgivaren (vad det nu heter) inte funkar, den som sitter monterad på svänghjulet. Nästa kod visar att lambdaregleringen är fel och den sista att varvtalssignal saknas. Det känns ju som att det har med vartannat att göra, och min lekmannagissning är att varvtalsgivaren lagt av (vad kan bli fel med den egentligen?) - vilket får de andra felkoderna som följd. Jag tänkte börja med att byta varvtalsgivaren, som ju är billig, men det vore bra att höra om någon har några andra idéer om vad som kan ha hänt. Just när det gäller varvräknaren så har den inte fungerat på bilen sen jag köpte den, men det tror jag inte har med givaren att göra, för bilen har ju gått fint ända fram till idag. Det känns också konstigt att bilen har gått sönder när den stått stilla, fast det är väl en slump kanske.
.............
Ovanstående skrev jag igår, och idag har jag monterat en den nya signalgivare. Alla felkoder har försvunnit men bilen vägrar starta eller ens tänka till ändå. Vad kan det bero på? Det verkar ju helt absurt att bilen plötsligt skulle ha lagt av så totalt medan den står i garaget, och eftersom inga felkoder längre visas i diagnostikboxen så fattar jag inte varför den inte startar. Nån som har nåt tips?
Bilen är alltså en 245, 92:a med B230F motor och LH2.4 insprutningssystem