Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sverkerssson
Jag har skrivit följande på en annan tråd (som ingen svarat på, så jag prova en ny tråd istället), det gäller problem med min 245:a

Halloj igen - nu har jag besiktigat bilen igen fram till 2013 - utan anmärkning, vilket var förvånande - det har aldrig hänt mig förr. Men nu har jag i alla fall fått problem med min nybesiktigade bil. Idag när jag skulle starta den var den fullständigt död, dvs motorn går runt och allt ser ut som det brukar men den tänder inte alls. Jag tänkte först att det kanske hade med vädret att göra - det har regnat oupphörligt i tre dagar...men den har aldrig varit svårstartad tidigare trots regn så jag kollade diagnosi boxen. Jag fick tre felkoder:

2.1.4 och 2.3.2 och 1.3.1

Om jag nu tolkar detta rätt så visar första koden att varvtalsgivaren/signalgivaren (vad det nu heter) inte funkar, den som sitter monterad på svänghjulet. Nästa kod visar att lambdaregleringen är fel och den sista att varvtalssignal saknas. Det känns ju som att det har med vartannat att göra, och min lekmannagissning är att varvtalsgivaren lagt av (vad kan bli fel med den egentligen?) - vilket får de andra felkoderna som följd. Jag tänkte börja med att byta varvtalsgivaren, som ju är billig, men det vore bra att höra om någon har några andra idéer om vad som kan ha hänt. Just när det gäller varvräknaren så har den inte fungerat på bilen sen jag köpte den, men det tror jag inte har med givaren att göra, för bilen har ju gått fint ända fram till idag. Det känns också konstigt att bilen har gått sönder när den stått stilla, fast det är väl en slump kanske.

.............

Ovanstående skrev jag igår, och idag har jag monterat en den nya signalgivare. Alla felkoder har försvunnit men bilen vägrar starta eller ens tänka till ändå. Vad kan det bero på? Det verkar ju helt absurt att bilen plötsligt skulle ha lagt av så totalt medan den står i garaget, och eftersom inga felkoder längre visas i diagnostikboxen så fattar jag inte varför den inte startar. Nån som har nåt tips?

Bilen är alltså en 245, 92:a med B230F motor och LH2.4 insprutningssystem
av Rådlös
Ett litet tillrättaläggande bara. Givaren kallas vevaxelgivare eller nollpunktgivare. Även namn som Övre dödpunktgivare kan förekomma. Säkert många fler.
Den har till uppgift att tala om för styrdatorn hur vevaxeln befinner sig. Om det inte kommer någon signal från givaren så startar inte styrdatorn varken bränsleprocessen ett tändningsprocessen. Det enda som fungerar i det läget är startmotorn.
Du kan läsa mer om detta här: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html
Man kan ju gå direkt på avdelningen givare, men hela sidan är mycket intressant för den som vill veta mer.
Det är mycket förbryllande att den fortfarande inte vill starta nu när du har bytt vevaxelgivaren. Har du kollat dom vanliga punkterna att du har gnista och bränsle? Det kan man göra på flera sätt, men startgas brukar vara en bra metod. Om motorn startar på startgas men inte på sitt eget bränsle, så har man något fel på bränsletillförseln. Vet man att bränsletillförseln fungerar och den ändå inte startar, så kan man misstänka tändsystemet.
av Sverkerssson
Ok, tackar för tipsen - jag ska kolla säkringarna och läsa noga på länken. Tyvärr har jag dåligt med verktyg eftersom jag precis håller på att flytta och allt är nerpackat eller redan på annat håll. Men jag har en mulitmeter - hur använder jag den för att se om det finns gnista? Jag tänkte att man kunde kolla någonstans mellan tändstift (som jag inte kan ta loss just nu alltså) och fördelardosa med mulitmetern - i kabeln som ger ström till fördelardosan kanske? Men hur ska jag göra det? Spänning och motstånd hajar jag hur man mäter - det är vad jag brukar ha mulitmetern till, men strömpulser? Under tiden kan jag berätta att felkod 1.3.1 återkom igen i morse (men inga andra). Det verkar alltså som att bytet av vevaxelgivaren inte hjälpt mer än delvis. Frågan är alltså vad felkoden kan innebära, dvs varför ingen impuls kommer till styrdatorn?

En annan sak som kanske också är en slump: När den inte ville starta direkt första dagen slog jag från ljus och fläkt för att spara batterikraften när jag försökte starta, och lät det vara avslaget. Jag höll sen på och försökte starta så länge att batteriet förlorade rejält med kraft och startmotorn till slut inte orkade dra runt. Sen lät jag det vara till dagen efter - då jag bytte vevaxelgivaren. När jag sen skulle prova att starta igen fanns det ingen ström alls på batteriet (det fanns det när jag slutade joxa dagen före). Det verkar alltså som om något dragit ut rubbet ur batteriet över natten. Jag vet inte vad det skulle kunna vara för något som dragit ut resten av strömmen eftersom det enda jag gjorde var att sätta strömbrytaren på ljuset för noll, och stänga fläkten. Men inte kan det väl ha med givarproblemet att göra - det måste väl också vara en slump?

Ok - nu går jag ut och kollar säkringarna, tänk om det vore så enkelt. Finns det kanske ett eller annat relä som kan ha lagt av kanske?
av Rådlös
Med batteriet är det så här att om spänningen sjunker under en viss nivå, jag tror det är 9 volt eller något liknande? så kopplar en krets bort batteriet så att det inte töms ännu mer. Det skadar batteriet. Så du bör först av allt ladda batteriet.
Den spänningen som kommer ur tändspolen ligger normalt på 20 000 - 30 000 volt, så den kan du knappast mäta med en vanlig mutimeter. Men du kan kolla att du har spänning till tändspolen. Alltså det som kommer från tändningslåset. Det skall vara 12 volt när tändningsnyckeln är TILL.
Har man ingen tändstiftsnyckel och kan kolla tändgnistan den vägen så säljer Biltema en liten testare med en glimlampa. Den kopplar man in mellan ett tändstift och tändkabeln. Lampan blinkar när gnistspänningen kommer. Den kostar bara 30 - 40 kr. Den säger dock inget om tändstiftets status. Men det är en annan historia.
av Sverkerssson
Nu har jag kollat säkringarna - inget fel. Kollade strömmen till tändspolen - det finns spänning när tändningen är tillslagen. Kollade även spänningen direkt på kolet i fördelardosan - och även där finns spänning - alltså inget fel på kablarna så långt i alla fall. Batteriet är fulladdat - jag laddade det i natt.

Verkar kinkigt detta. Jag har läst på lite om vevaxelgivarens funktion och har svårt att se att det skulle vara något fel där - nu när jag har en splitt ny sådan. Att det inte kommer någon signal från den verkar ju klart, men varför? Kan man mäta på något sätt i kontakten mellan kablaget och vevaxelgivaren?
av Rådlös
Du kan ohmmäta vevaxelgivaren i skarvkontakten över ventilkåpan. Det skall vara omkring 300 ohm där. Sedan går ju den signalen ner till styrdatorn som sitter bakom väggpanelen till höger om passagerarnas fötter. Men vilka stift det är i kontakten vet jag dessvärre inte. En verkstadshandbok torde nog ge svar på det.
av Sverkerssson
Ok - tack för alla tips. Jag ska meddela vad det var för fel så snart jag vet - det kan ju vara kul att få reda på. Men det blir nog till att ta hjälp av den lokala mekaren tror jag...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Sverkerssson skrev:Nu har jag kollat säkringarna - inget fel. Kollade strömmen till tändspolen - det finns spänning när tändningen är tillslagen. Kollade även spänningen direkt på kolet i fördelardosan - och även där finns spänning - alltså inget fel på kablarna så långt i alla fall. Batteriet är fulladdat - jag laddade det i natt.

Verkar kinkigt detta. Jag har läst på lite om vevaxelgivarens funktion och har svårt att se att det skulle vara något fel där - nu när jag har en splitt ny sådan. Att det inte kommer någon signal från den verkar ju klart, men varför? Kan man mäta på något sätt i kontakten mellan kablaget och vevaxelgivaren?

Systemsäkringen, som är en 25 A flatsäkring, sitter i en separat hållare som sitter bredvid batteriet på en skena där även huvudstrålkastarnas stegrelä sitter. Denna säkring är känd för att det kan bli ärg i hållaren. Hållaren är original vit liksom flatsäkringen.

Mvh GK
av Sverkerssson
Hm - jag blir inte klok på var den där systemsäkringen sitter eller hur den ser ut. Jag hittar en skena på vilken det sitter två saker: en liten platt svart plastkoppling, cirka 3*5 cm. Under locket sitter bara en massa kablar fästa. Den andra grejen ser ut som ett relä, den är cirka 3*4*5 cm, som en liten låda alltså, silverfärgad (vit?). Den går inte att dela och på undersidan finns ett antal flata stift till vilka det är kopplat två kontakter. Jag har svårt att tro att det är en säkring. Har försökt bli klok på hur den där systemsäkringen ska se ut på andra håll på google men hittar inget. Finns den nån bild på google så vore jag tacksam för en länk dit...

Dubbfria

Det svänger…… https://carup.se[…]

Hej på er! Som rubriken antyder har jag ett[…]

Startproblem Volvo V70 2010

Testa ett annat batteri, troligen nån d&arin[…]