- tis 26 jun 2012, 08:41
#657101
Hej!
Jag sitter och ojjar mig över rosten på min bil. Se bilder på http://imgur.com/a/fQS0X#f4HgX
Bilen är gammal (-82) och rullar i övrigt perfekt (har precis passerat 16k mil). Jag älskar bilen och den duger alldeles ypperligt till vad jag använder den för. DOCK känner jag att rostproblemet är såpass allvarligt att jag måste vidta åtgärd. Antingen reparera eller sälja bilen till någon som är mer villig (eller som bara inte bryr sig..).
Jag har varit i kontakt med en bilmekaniker, han har kikat lite på omfattningen och bedömt att det kommer kosta ca 10k att begränsa rosten (skrapa bort, och sen svetsa på något nytt och måla lite). För ca 35k kan han även göra en komplett rekonditionering av underdelen av bilen, dvs polera upp och lacka om riktigt snyggt.
Han påstår att bilen isf skulle bli en "riktig klassiker" och att jag sannolikt skulle kunna hämta hem åtminstone en del av investeringen vid en senare försäljning.
Mekanikern har hjälpt mig flera gånger med bilen och verkar kunnig. Dock vill jag gärna höra mig för om prisnivån är rimlig? Det är förstås svårt för er att bedömma omfattningen utifrån endast dessa bilder, men vad jag förstår så har inte rosten helt slagit igenom. Problemet ligger främst vid stänkskärmen på bakhjulen, den förre ägaren har vid något tillfälle gjort en temporär lösning och smetat över rosten med något som liknar plastic padding. Denna "sårskorpa" har på en sida nu ramlat av och rosten är fritt exponerad. Jag misstänker att detta bidrar till rostens utbredningshastighet. Utöver detta finns även mindre rost på dörrkanten på ena sidan, som man säkert också bör adressera snart.
- Vad hade ni gjort?
- Är det en rimlig prisnivå med 10k för att stoppa rosten?
Jag sitter och ojjar mig över rosten på min bil. Se bilder på http://imgur.com/a/fQS0X#f4HgX
Bilen är gammal (-82) och rullar i övrigt perfekt (har precis passerat 16k mil). Jag älskar bilen och den duger alldeles ypperligt till vad jag använder den för. DOCK känner jag att rostproblemet är såpass allvarligt att jag måste vidta åtgärd. Antingen reparera eller sälja bilen till någon som är mer villig (eller som bara inte bryr sig..).
Jag har varit i kontakt med en bilmekaniker, han har kikat lite på omfattningen och bedömt att det kommer kosta ca 10k att begränsa rosten (skrapa bort, och sen svetsa på något nytt och måla lite). För ca 35k kan han även göra en komplett rekonditionering av underdelen av bilen, dvs polera upp och lacka om riktigt snyggt.
Han påstår att bilen isf skulle bli en "riktig klassiker" och att jag sannolikt skulle kunna hämta hem åtminstone en del av investeringen vid en senare försäljning.
Mekanikern har hjälpt mig flera gånger med bilen och verkar kunnig. Dock vill jag gärna höra mig för om prisnivån är rimlig? Det är förstås svårt för er att bedömma omfattningen utifrån endast dessa bilder, men vad jag förstår så har inte rosten helt slagit igenom. Problemet ligger främst vid stänkskärmen på bakhjulen, den förre ägaren har vid något tillfälle gjort en temporär lösning och smetat över rosten med något som liknar plastic padding. Denna "sårskorpa" har på en sida nu ramlat av och rosten är fritt exponerad. Jag misstänker att detta bidrar till rostens utbredningshastighet. Utöver detta finns även mindre rost på dörrkanten på ena sidan, som man säkert också bör adressera snart.
- Vad hade ni gjort?
- Är det en rimlig prisnivå med 10k för att stoppa rosten?
Senast redigerad av 1 blastur, redigerad totalt 0 gånger.