Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baikal
Hej på Er,

Jag har en 245:a 89 som jag överlag är mycket nöjd med. En stabil och lättmekad bil.
Det enda som jag saknar är AC.

Jag har fått möjligheten att få plocka en fungerande AC från en 240/ 89 som ska gå till skroten.
Samtidigt avråder ägaren bestämt mig från att ge mig på ett sådant projekt eftersom det nästan är ett "omöjligt" arbete.

Är det någon som har erfarenhet från en sådant byte?

Mvh Baikal
av Volvo264GLE
Jag står i precis samma situation även om jag kanske överväger att endast stoppa i det större paketet, dvs. ac-paketet men utan kylan. Alltså ingen ac men mer värme på vintern :P

Varför skulle det vara omöjligt? Hade jag lite mer tid över så skulle jag ge mig på det. Det är ju mer slangar och plast och sådant samt att man behöver montera pump osv. Jag har inte gjort det tidigare men någon omöjlighet är det absolut inte.
av rd350
Knappast omöjligt men mycket jobb! Du måste byta hela fläktpaketet och var noga med att få med dig alla detaljer från skroten. Ta en bil som är konverterad till r134a gasen. Byt torkfilter och provtryck noga innan du fyller gas.
av Henke3
Har gjort detta på 3st 240 själv och det är inte ett så stort jobb.
Ut med brädan är en bra start.
Se till att du får med relä och kablar från donatorbilen.
av Baikal
Wow,

Det var de här svaren jag hade hoppats på!!

Jag har möjlighet att ställa upp donatorbilen vid sidan om min egen bil. Därefter tänker jag lyfta över komponent för komponent.
I era svar dök det upp lite fler frågor.

1/Hur vet man om AC:n är konverterad till "r134a" gas?

2/Hur provtrycker man en AC på bästa "gör det själv sätt"? Jag har tillgång till kompressor, vakuumkompressor klockor och manifoiler (monterade en luft/luft värmeväxlare en gång i tiden)

3/Rådet var att jag skulle byta torkfiltret. Finns det något mer som man bör byta när systemet ändå är rivet?

4/Jag sökte på "r134a" på nätet. Där stötte jag på en Italiensk firma, "EuroRefrigerant.com" som säljer arbetssgaser över nätet.
I och med detta ökade mina ambitioner och tror att jag kan greja hela jobbet på egen hand. Är det någon som vet hur många gram gas som systemet skall fyllas med?

Mvh Baikal
av rd350
Glöm tryckluft!! Man provtrycker med kvävgas (nitrogen) inget annat. Är bilen modifierad till nya gasen står det på en lapp på torkfiltret. Har du bägge bilarna sidan om varandra är det nog inga problem med överflyttningen. Den som hjälper dig med fyllningen kan också provtrycka systemet.
av Gelis
När du flyttar över delarna så måste du plocka isär rör o slangar då kommer det luft i systemet. Den luften måste bort innan fyllning, dvs systemet måste vaccumsugas. Då du skrev ovan att köpa gas och det tolkar jag som att du tänker fylla själv. Det funkar inte om systemet har varit öppet som i ditt fall, om du nu inte har en vaccum pump vill säga.
Läs lite i den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ilit=r134a
av Baikal
Hej allihopa,

Stort tack för tipsen och synpunkterna som har trillat in.

Jag siktar på att göra följande.

-Jag köper en sats med alla O-ringar som jag byter efterhand som jag plockar över delarna.
-Ny tork införskaffas
-Ny Kylare ( Vågar inte ta en beg kylare från donatorbilen)
-Jag införskaffar Gas från nätet och tankar i själv (Jag har vakuumkompressor)

Skulle det gå åt skogen så uppsöker jag kylmontör som får hjälpa till med läck/felsökning.

TVÅ frågor som jag klurar på.

1/ Hur mycket gas ska in? Flaskorna man köper från Italien är på 1kg.
2/ Hur mycket tid är rimligt att flytta över ett AC system? (Är främst riktad åt "Henke3" med tanke på sina 3 AC flyttar)

Mvh Baikal
av Henke3
en heldag brukar det ta, med mat och pilsner pausar.
Tänk oxå på att det sitter fästen för defrostermynstyckena i donatorbilens bräda som du måste
flytta över, munstyckena är sen gummiupphängda i de konsolerna, 2 per sida.
De går gärna sönder så jag skulle köpt 4 nya gummin.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]