Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maweric
Bilen dör vid 1800rpm och kommer igång igen vid 1400rpm.
Så är den oftast.
Kan oftast ge fullgas på ettans växel och få varva fullt, då går den bra ett tag.
Gasar jag senare fullt på andra växlar så rycker den och vill inte varva mer än 1800rpm.
När detta inträffar så kan jag inte vid tomgång ge full gas utan att den dör vid 1800rpm, bara på ettan som det funkar.
av krang
1. Kolla så du inte har luftläckage på trycksidan efter turbon. Kolla tryckrör från turbo-> ev. intercooler -> insuget. De flesta turbobilar dör så fort man belastar dem om de inte får rätt övertryck. Men tomgång funkar oftast. Hade liknande problem med en v40 som tappade tryckröret från intercoolern till insuget. Den var trimmad så det höll inte ihop ordentligt. Den dog så fort man kom över tomgång men det var ju ett total läckage. Tog en stund ute på östgötaslätten innan jag begrep vad som hade hänt =D. Är det ett litet läckage typ spricka så kanske det ter sig på det sätt som du beskriver.

2. Är alla vakumslangar och grejer till turbo etc. hela och fina?
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]