Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rocknkapitan
#649476
Tjenare.
Har en opel kapitän från 1960
som jag kört med B23A och BW55 nu i flera år vilket funkat bra..

Motorn har hafft något knack säkert dom senaste 2000milen
Vid höga varv under belastning. man började höra det specielt vid kall motor
men nu låter det hela tiden.
Tycker dom flästa volvo jag hafft nästan hafft samma knack när dom är kall fast i betydligt mindre omfattning.
Låter inte som vevlagerknack mer som en spikning fast ändå inte svårt att förklara :D

Någon som vet vad som brukar bli dåligt? Motorn var gubbkörd och gått 19000mil då jag lyffte in den.
Den har dock spikat rätt mycket under hela tiden jag kört med den.

Står dock en 244 från 1985 på skroten med låga mil med B230A och overdrive automat.
funderar på plocka den drivlinan i stället.

Vet någon om bakstycket från BW55an passar bak på AW71 så man får uttag för hastighetsmätarvajer?
Har hört någon säga att den ska funka men vill hälst få det bekräftat.
Tack på förhand!
av Amarace
#649504
Finns inte sen 85 med elektrisk, då är det en 86 helt enkelt.
Har själv inte testat, men det finns ju dom som byggt om genom att ta bakdelen från en BW55, så det borde ju fungera.

Knacket, det jag tycker oftast knackar när dom är kall är kammen.
av Amarace
#649512
Kammen får ju smörjning sist av allt i motorn, det i kombination med trång oljekanal som även ibland koksat igen gör att kammen kan knacka, främst vid kallstart.

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]

Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]