Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kunglouie
Gissar på att nåt är galet med bromsarna men skulle vilja ha hjälp att lokalisera felet.

1.Bromsen känns fjädrande

2.Måste trycka ner bromspedaen i botten för att bilen ska bromsa ordentligt.

3.Vid inbromsning hörs ett trummande ljud *bom-bob-bom* lite svårt att förklara men det låter som mest om jag bara trycker ner pedalen lite lätt.

Vad ska göras/åtgärdas för att få bromsarna i det skick de ska vara?

Edit: Volvo 240 GL 1988
Användarvisningsbild
av Sparkz
1 och 2: Luft i systemet eller fastrostade bromsok.

3: Rostig/skev/sprucken skiva.
Ur med beläggen, känn på kolvarna, kolla skivor så har du svaret på den frågan.
av kunglouie
Sparkz skrev:1 och 2: Luft i systemet eller fastrostade bromsok.

3: Rostig/skev/sprucken skiva.
Ur med beläggen, känn på kolvarna, kolla skivor så har du svaret på den frågan.
ok tack
av kunglouie
Köper nya belägg o hoppas detta ska lösa problemet
av kunglouie
Hur byter man bromsbelägg?
av Perra N
Om du ställer denna frågan, köp en Haynes manual och läs i den. Förstår du efter läsningen hur du ska gå till väga, är det bara att sätta igång. Annars kan du köra till en allbilsverkstad som inte tar 1000-lappen i timmen, och be dem byta bromsarna till dig.
av kunglouie
Perra N skrev:Om du ställer denna frågan, köp en Haynes manual och läs i den. Förstår du efter läsningen hur du ska gå till väga, är det bara att sätta igång. Annars kan du köra till en allbilsverkstad som inte tar 1000-lappen i timmen, och be dem byta bromsarna till dig.
Så det är såna häs svar man ska få på detta forum. Köp en bok och gör som det står i den... Jag trodde detta var ett forum för de som sökte mekhjälp och få råd av kunniga mékaniker som har skruvat lite i bilarna. Men visst kan jag köpa en bok skriv det til alla andra som ställer frågor också.
"Köp en Haynes eller åk till verkstaden"
av Rådlös
Att byta bromsklossar på en Volvo är bland det enklaste mekjobb man kan göra själv, näst efter att skifta från sommar till vinterdäck. Och tvärtom. Så det förutsätts nästan att man skall kunna det. Därav får du nog dom, i ditt tycke, lite avsnäsande svaren. Men jag tror inte att dom tidigare svararna menar så illa. Dom vill bara "peppa dig" till att söka informationen på ett korrekt sätt. Som t.ex. en verkstadsbok. Det skulle ta mycket utrymme att beskriva det på ett sådant här forum.
Men om du kommer med din e-postadress så kan jag maila ur Volvos GDS-bok. Där får du god handledning.
av kunglouie
Ja tack gärna det var schysst ut av dig om du kunde göra det! Ne jag var väl på lite dåligt humör...
av Perra N
Och jag menade som Rådlös skrev, inget illa. Men eftersom bromsar är väldigt viktiga, vill inte jag ge råd till en som inte alls vet hur bromsar fungerar, för det kan sluta i en tragedi...
Hoppas att du fick utdraget från gds-boken.
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]