Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Bild

Halloj!
Denna goding har jag gått och sneglat på i över ett halvår...i förra veckan tog jag så äntligen mod till mig och ringde och frågade om det fanns en möjlighet att den eventuellt skulle säljas. Frun i huset sa att, ja det är inte omöjligt, du förstår gubben min får inte köra bil längre så välkommen att titta... :D Jag har anat att skicket var bra under den klädsamma grönskan men kunde inte i min vildaste fantasi tänka mig att det var SÅ bra....
Förutom gravrost i en liten bit i bakkanten på trösklarna, lite ytrost i bakre skärmkanterna och ett grymt lacksläpp på vänster bakskärm är bilen kärnfrisk. Golv, baljor, dörrar, främre rutram, taklucka, tanklock....you name it...allt är i grymt bra skick. Bilen är aldrig omlackad eller rostlagad. :shock:

Bild

Självklart blev jag helsåld....trots att jag visste att bilen stått avställd utan att varit igång sedan i Maj 2007. Jag tänkte startar den så gör den annars så får det bli ett senare problem. En symbolisk summa bytte pengar...och jag var nu 240 ägare :D
I går tog jag så mod till mig, och startkablar med mig, och provade att starta och........30 sekunder med fullt utdragen choke räckte.
Bilfan startade lika lätt som om den stått en vecka..varmkörde motorn och gungade lite fram och tillbaka och si...bromsarna släppte... :D
Stängde sedan av och tänker inte starta igen förren olja och filter samt bensinen är bytt.

Vad är det då jag köpt?
Jo. En 240 -83 med 19000 mil på mätaren, tre ägare sedan ny, fullstämplad servicebok, B21 A och BW55 automat. Överdragsklädsel har suttit i sedan bilen var ny. Vidare finns elhissar fram samt eltaklucka.. :shock:...som givetvis funkar. Vad trodde ni?.. :wink:
Dragkrok och en bedrövligt ful Kamei, två delad bakspoiler, ingår också. Behöver jag nämna att den sistnämnda skall bort... :D

Planer?
Varsam renovering tillbaka till originalskick, utan tidspress dock. Är grymt glad att jag kommit över en 240 i detta skick och mest nöjd med att ha räddat den från en långsam död bakom en lada. Skall dock, efter service och översyn av bromsar, sätta den i trafik och besiktiga den för att se vad som behöver göras...funderar på att besiktiga den med mossa och allt kvar.... :lol:

Fyller på med några bilder till och lovar att uppdatera emellanåt!
Kom gärna med lite glada tillrop och tips!
Ha det gott allihopa!
MVH/Niklas

Bild
Bild
Bild
av Amarace
Ja det var väl inte så tokigt :)

Men B21A? Det där borde vara B23A med tanke på att det är en GL? Eltaklucka är inte det vanligaste direkt, så det är ju ett väldigt trevligt tillbehör.
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Amarace skrev:Ja det var väl inte så tokigt :)

Men B21A? Det där borde vara B23A med tanke på att det är en GL? Eltaklucka är inte det vanligaste direkt, så det är ju ett väldigt trevligt tillbehör.
Hej!
Kul att du gillar den!
Inför modellåret -83 tog ju Volvo bort beteckningarna GL och DL på 240 serien, min är således "bara" en 240.
Man kunde, i bensinväg, välja mellan B21 A och B23 A och motorvalet styrde sedan vilken extrautrustning du kunde plocka på.
Servostyrning, OD-låda och AC t ex gick inte att få till B 21 motorn, vilket däremot automatlåda och soltak gjorde.
Vad gäller eltakluckan är jag ganska säker på att det är en manuell lucka som är konverterad till el i efterhand då just ellucka
inte var valbart som option till 240 i standardutförande detta år. Tror dock att det gick att få till GLE, GLT och Turbo.
Även frontspoilern är lackerad i bilens färg vid ett senare tillfälle, då det bara var vita bilar, med solid lack, som hade detta som standard.
Valde du däremot metallick-lack fick du färganpassad spoiler oavsett kulörval.
Min bil gick de tre första åren som tjänstebil på Volvo Personvagnar i Göteborg och är även utrustad med fabriksmonterad bränslevärmare med tidur.

MVH/Niklas
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Hallå alla Volvo-vänner!

Ja nu är pärlan på plats hemma.......
En kväll för ca. 2 veckor sedan åkte jag ut till "fyndplatsen" utrustad med ett friskt däck, det var faktiskt bara ett av hjulen som var lufttomt.
Otroligt egentligen efter så lång tid. Vidare hade jag med mig nya upphängningsgummin till avgassystemet då de gamla torkat sönder vilket resulterat i att hela paketet låg på backen. En jeepdunk med 20 liter prima soppa fick också följa med.
Kablade i gång bilen och körde en liten, liten sväng, och jodå, det gick framåt. Trögt som f-n på grund av anliggande bromsar och full choke ville hon
ha men framåt gick det... :D
Styrkt av detta steg jag upp tidigt nästa morgon, försäkrade och ställde på skönheten och tog mig de åtta kilometerna till det som varit viloplatsen de sista 5 åren. Jag kablade igång, tog ett djupt andetag och bad till högre makter att Farbror Blå hade sovmorgon... :wink:
I med Drive och.......10 minuter senare stod hon på garageuppfarten i all sin mossbeklädda prydnad. NU VAR HON HEMMA!

Det som hänt sedan dess är, för att göra en lång historia kort, är följande:
-Laddning av batteri. helt otroligt att det tog laddning efter att stått tomt i 5 år.... :shock:
-Ordentlig tvagning invändigt och utvändigt.
-Montering av en ny olackerad frontspoiler, som det skall vara, istället för den gamla lackerade och söndersågade.
-Byte av olja, filter, luftfilter, stift, rotor, kablar, fördelarlock, brytare och kondensator.
-Har precis, ikväll, avslutat en uppmjukning av främre vänster bromsok och bytt belägg. Nu funkar i alla fall det kanon. I morgon kväll fortsätter vi med vänster bak osv, osv....

Har kört lite försiktiga smårundor och motormässigt går det bättre och bättre...skall ta isär förgasaren för rengöring och montera ett bränslefilter
framöver. Automatlådan växlar klockrent och oljan är hyfsat röd till färgen så ett oljebyte får vänta ett tag till.
Funderar lite på trevliga saker som fälgval....vad säger ni...15" Virgofälgar (turbofälgen) eller 14" Corona (turbinfälgen) med stor centrumkapsel???

Här kommer lite bilder från saneringen.... :D

Bild
Bild

Fyller snart på med mer bilder!

Ha det gott!
MVH/Niklas
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Godmorgon!

Vad har hänt med pärlan sen sist....?
Jo följande:
-Maskinpolering och vaxning är slutförd.
-Byte av vänster främre och höger bakre bromsok samt alla bromsbelägg. De andra oken funkar klockrent efter lite "gymnastiserande"
-Inköp, och montering av bakre nackskydd, nya felfria inre dörrhandtag/armstöd och äkta turbofälgar som skall blästras och pulverlackeras.

Det som är på "G" närmast är att få igång vindrutetorkarna, radion och höger främre elhiss. Förmodligen kontakt/jordfel i samtliga fall.
Avslutar med ett par bilder.....
Bild

Bild

Ha det gott!
MVH Niklas
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Robert63 skrev:snyggt!!!
Tackar....tänk att den färgen som man tyckte var mesig när den kom, helt
plötsligt känns ganska snygg. Det är väl för att man passerat 40..;)
Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]