Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AudiV8
#639884
Min far är sugen på en 240 GL -88 som interiört och exteriört är i ett förbluffande bra skick, men....motorn låter inte riktigt ok. Vi upptäckte att kylaren var väldigt tom på vatten och att man kan skönja en vit nyans i motoroljan, alltså troligen vatten. Kylaren är lite blöt i nedre kant och troligen är det där som vattnet runnit ut. I alla fall till större del. Men....frågan är om motorn gått varm, toppackning och ev. topp gått åt h-e och att vattnet i oljan hunnit sabba smörjningen, därav oljudet. Vad tror ni? Lade upp en liten filmsnutt här
av Rådlös
#639902
Kylarna var på senare modeller delvis av plast. Om det sprack, och det gjorde det med tiden, så går det inte att laga. Det är byte som gäller. Om topplocket har farit illa bör du få reda på detta med ett kompprov. Man kan naturligtvis nosa i kylarlocket för att känna om det är avgaser där. En verkstad kan prova med en CO-mätare också. Om det har blandats vatten och olja så blir det en gråvit smörja.
av volvoyamha
#639948
Ang topp packning och oljud.
Om topp packning åkt, tappar den komprison, får olja i vattnet, vatten i oljan eller bägge delarna, det kan även läcka mellan två cylindrar.

Motorn BRUKAR aldrig ta skada av detta. Mer än att du får demonterar topp locket, plana detta(någon hundra lapp på en industri skola), nya topp packning, nya bultar, nytt oljefilter, ny olja och ny glykol så skall det bara vara att tuta och köra.
När du lämnar toppen på planing så skall du säga att du vill har en rikt planad.

Enklast att vetta om topp packning gått, kan var följande
Olje stickan// dra upp denna olja skall vara brun/svart. Är det går geggig eller vit eller så, då är det vatten i oljan=topp packningen.
Olje påfyllnings locket// skruva bort denna, utrymmet under skall vara ''rent'' och ha en brun/svag svart nyans, även lockets under sida skall ha en brun svag svart nyans. Är denna grå geggig, vit aktig eller liknade=vatten i oljan= topp packningen.
Expansionskärlet//(där du fyller glykol), skruva upp locket, vattnet/glykolen som är/skall vara där i skall vara klart och blått/rött/görnt eller vad du har för färg, det skall vara klart och fint.
Är det minsta vit gegga, grå aktig sörja eller så= olja i vatten= topp packningen.
Du kan även ta ett komp test i varje tändstift håll, med en avsedd komp mätare. Det skall vara jämt och fint på alla cylindrar. Är någon cylinder avikande mycket mindre komp i=topp packningen, ringar, kolv, ventiler eller liknade.

Att plocka bort en topp, byta packningen och bultar, kan vem som helst som har grund kunskaperna i ett garage och har du Hanyes boken till hjälp skall man klara detta om man nu läser noggrant!

Mvh Anders
av osla
#640011
är inte säkert att det syns något i oljan/vattnet fast toppackningen har gått ändå. men är så simpelt att riva toppen och byta så är bilen fin i övrigt så köp den om ni får den för rätt pris, med lite jobb har din pappa en fullt fungerande bil i många år till som är i bra skick

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]