Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stigespen
Hej, Har fick för ett år sedan problem med att den inte ville starta. Jag har prövd att lösa problemet på olika sett. Just nu är statusatt den startar och går. Men om jag trampar gasen i botten "dör" bilen. Jag måsta gasa med stor känsla. Bilen går så ved att sensor för luftmassemätar är koppalt i från...

Följande har jag gjort:
- har bytt tändkablar och spole
- har bytt luftmassemätare och filter
- har bytt bensinfilter bak

Jag har en känsla av att den får för lite eller för mycket brännsle/luft.
Kan det vara bränslepumpen, ett relä eller styrningen för insprutningen som inte fungerar?

Bil 240 GL - 88 med 2,3L och 2.2Jetronic

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Är det någon skillnad om motorn är kall eller om den är varm. Har du bytt filtret för tankpumpen eller det stora filtret som sitter under bilen bredvid tryckpumpen? Har du bytt till en LMM med samma Boschnummer som original? Går bilen normalt när du fått upp farten t.ex. på motorväg?

Mvh GK
av stigespen
Jeg har bytt bensinfilter i under bilen- inte det i tanken. Har inte kollat tryck.

Jeg bytte LMM till ett nytt från biltema.

Det är ingen skillnad på om den är varm eller kall.

Bilen går "normalt på tomgång" och i fart det är om jag ger gas så legger den av både i hög och låg hastighet.
Testade at dra i gasen framme i motoren - da kom den ett "boff" av luft innan den la av...

Som sagt har jag kopplat av sensoren för LMM .

Det hela började en dag jag satte bilen från mig - det var extremt kallt. När jag prövde att starta den var den skakig och omöjlig att starta. sedan har jag bytt delar...
av rd350
Såvida "bälgen" vid luftmassemätaren är hel så hörs det helt klart som en kass luftmassemätare. Åk till en skrot och köp en begagnad original i stället för Biltema. 88a ska ha typen med co-justering.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Här har du en länk som kanske kan vara intressant om du vill mäta upp din LMM för att se om den är OK. OBS att alla de LMM-typer som funnits på samtliga 200/700 samt 900 med LH Jetronics finns med.

http://mekbiten.se/Egna_dokument/LHJ_LM ... 00-700.pdf

Mvh GK
av stigespen
Tack, ni hadde rätt. Biltemas LMM var kass. En "ny" LMM från skroten fick den normal igjen. Den går så vackert.

Spännade med gamla bilar - nu kastar jag mig över min V40.

Tack så mycket för hjälpen!!! :D :D :D
av sebsan
Jag har samma problem som stigespen på min 240 85a med B230A motorn. Fast när motorn är varm sen så går den normalt.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du automatchoke på din förgasare, i så fall kanske den strular.

Mvh GK
av sebsan
gnestakalle skrev:Har du automatchoke på din förgasare, i så fall kanske den strular.

Mvh GK
Nej jag har en manuell choke på den :/
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kontrollera att choken fungerar korrekt.

Mvh GK

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]