Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wishmaster
Hallå alla! Hoppas någon kan hjälpa men på något vis, har en -93 460 2,0l och vid senaste besiktningen så blev det bara 2 anmärkingar, den ena handbromsen som måste spännas och att srs lampan lös, lämnade in den på volvo som säger att själva airbagen är trasig, jag kontrolerade att d verkligen var airbagen och inte något styrdon till det men det var tyvärr så. Nu till problemet, volvo har slutat tillverka airbag till denna modell och beg får dom inte köpa in el ens montera, det är samma sak med bilskrotar dom får inte sälja beg airbag så man kan inte köpa en ratt ens med airbag i. har ringt runt och kollat. Så är det någon som har någon lösning på detta? går det att lura bilen att det finns en fungerande airbag i den så allt ser ok ut om besiktningen skulle kolla detta, el finns det någon som har en ratt med fungerande airbag i som kan tänkas sälja den? spelar ingen roll om jag får ta hela bilen för att ni vill bli av med den. Kan inte betala allt för mycket så en bil för 5000:- för att få airbagen ger jag inte, då kan jag lika gärna köpa en ny bil om ni förstår vad jag menar =)
min bil är väl inte mycke att hänga i julgranen igentligen men den funkar klockrent förutom detta fel och jag har en liten avbetalning kvar på den så det känns ju lite surt att betala för något som jag inte kan använda el ens kan laga! och pga denna avbetalning så kan jag inte bara sälja bilen vidare heller för då måste avbetalningen göras direkt vilket ja inte heller har pengar till..... sitter i en jäkla sitts just nu därför blir jag väldans glad om någon kan hjälpa mig!!
av andy78
Men det låter lite märkligt vi ska ha ett system som ger anmärkning men kan inte få tag på reservdelar?
Låter lite märkligt att de inte får sälja begagnade airbags som inte löst ut men säljer begagnade styrdon.
Slåringen till ratten säljs ju på skroten.

Kan du ge en utförlig förklaring hur du testade om det var fel på styrdonet eller airbagen?
Om jag ändå var tvungen att skrota en bil så hade jag slitit ut airbagen med tändkrets och gjort en lösning till lampan.
Själv informerat den dagen jag säljer den att de ej finns airbag monterad.
av wishmaster
Nej volvo har tydligen slutat tillverka dom.
Anledningen till att begagnade inte får säljas beror på krutladdningen tydligen.
Det var inte jag som testade vad som var paj utan en Volvo verkstad. jag har till och med ringt en extra gång och frågat och då kollade dom service datan och han gick till och med och frågade killen som gjorde det.

Det vore ju bra om man kunde ta bort airbagen och sätta något motstånd el liknande så bilen tror att den finns där och fungerar. besiktningen kommer ju kolla så lampan tänds vid tändning men slocknar när bilen sedan är igång. så bara ta bort lampan hjälper ju inte
av andy78
Det har lyckats med sitt mål att få bort din bil från marknaden.

Jag förstår inte hur en airbag kan gå sönder om det inte löst ut, möjligtvis att det kan hända något med kontakten eller brott i kablaget.

Det måste ju kunna gå att ersätta med nåt.
De måste göra om reglerna, antingen måste de tillhanda reservdelar eller updatera bilprovningen med listor på modeller där de slutat tillverka reservdelar.
Dessa bilar måste då ge dispens från kontrollpunkten på bilprovningen, informationen måste vara tydlig.
av wishmaster
Ja verkstan visste inte heller, men hade som förslag att den blivit så gammal att det blivit matrialfel i airbagen. men dom var lika frågande som jag var. men mer hjälp en så får jag inte från dom tyvärr! och ja man tycker ju att under sådana här omständighet så borde det ju vara ok om man hade ett enkelt intyg från en volvo verkstad att airbagen var borttagen och även krutladdningen så borde bilen kunna gå igenom endå.
av osla
koppla in lampan för srs till ladd lampan tex, eller någon annan lampa som lyser när motorn är avslagen men slocknar när den startat
av wishmaster
Kan man kanske försöka få nån som kan sånt där göra.

Men om någon har en airbag liggandes el vet någon som har så vill jag gärna få en som fungerar!
av wishmaster
jo har läst den tråden, men har nog lyckats lösa detta nu, på rätt sätt dessutom =) men ropar inte hej än då det inte är klart!

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]