Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jull3
Tjenare :)
Har försökt få igång en gammal trotjänare idag en 245 från 91 med b230f motorn som jämt passerat 30 tusen mil
får dock ingen gnista, bilen gick senast för runt ett år sedan, då gick den som en klocka!
Började med att kolla över rotor och fördelarlock men det funka inte. Bytte sedan tändspole och tändmodul , som jag vet funkar men ingen skillnad.
har ström till spolen men ingen gnista på stift eller på kabeln som går ner till fördelarlocket. En kompis sa då att jag skulle ohm mäta vevaxellägesgivaren på stift 1och 2 , han sa att det skulle ligga på runt 170, men jag fick 280 när jag mätte.
Vad tror ni är det den som spökar eller något annat?

//julle :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du kollat så inte 25 A huvudsäkringen som bör sitta bredvid stegreläet inte har ärgat.

Mvh GK
av Knorr
Hej hade facktiskt samma problem för en vecka sedan.först så va bilen svårstartad sen så startade den inte alls kollade fördelarlock mm hade ström till tändspolen men ingen gnista.kollade brytarspetsen å det visade sig att den va utsliten så den öppnade sig inte alls när den skulle. Bytte den å nu går den igen om det är brytaren så tänk på att byta kondensator sammtidigt bara och så ska brytaren ställas på 0.4 med bladmått...kan ju va problemet..
av Jull3
Tjenare
har nu kollat över alla säkringar och dom är hela och utan oxid.
"gnestakalle"
förstår inte riktigt vilken säkring du menar?
har även tagit isär alla kontaktstycken och spräjat lite kleet i dom men ingen skillnad :x
Ingen som vet hur man kan ta reda på om vevaxellägegivaren är kass utan att byta den?då den sitter så hel*etes dumt till och jag vill inte riskera att den går sönder när ja tar bort den...
av Jull3
sitter ingen varvräknare i den :(
har provat med att sätta startkabel mellan - polen och en riktig jordpunkt men ingen skillnad
har inga felkoder heller :/
i hål
2, 1-1-1
6 1-1-1
kommer heller inget bränsle fram till motorn, så antar att det är den där jädra vevaxelgivaren ändå? :(
av 245an
Jull3 skrev: kommer heller inget bränsle fram till motorn, så antar att det är den där jädra vevaxelgivaren ändå? :(
låter som det aa ;) kollat alla säkringar i a stolpen så dom inte ärgat som dom altid gör XD
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vevaxlelgivaren skall ha en resistans runt 250 Ohm. Huvudsäkringen (som är en flatsäkring) jag nämnde skall finnas på vänster sida nära batteriet och sitter på en skena där även en pluskopplingsplint samt ett relä sitter. Säkringshållaren är vanligen vit och är ofta en källa till bekymmer då den ofta ärgar då hållaren i fråga inte är bra, själv har jag bytt denna hållare mot en från biltema.

Mvh GK
av Jull3
Hej igen, tog bort vevaxelgivaren förut på bilen och tänkte sätta dit en annan från en 740 jag har stånas men lyckades självklart bryta av den på den bilen :/ men ska försöka leta upp huvudsäkringen imorgon åter kommer med besked då!

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]