Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av offwhite
Funderar på att köpa en 245 eftersom jag sällan kör, men behöver en rejälare bil när jag väl kör de sträckor jag kör. Dessutom är 245:an himla vacker att se på :D

Vad ska man hålla utkik efter, vilka modeller/motorer/förgasare är bäst/går billigast?
Vad ska man akta sig för? Vanliga fel, dyra fel att laga typ?

Vilka fel är "lätta" att laga eller billiga? Har inte tummen mitt i handen men har inte mekat med bilar innan.

Tack på förhand alla 245-lovers!
av osla
rost är väl det största problemet, speciellt i baljor (standard på 240 serien) men även golv och sparklådor. och när det gäller vilka motorer så tycker jag bättre om förgasare men det är ju olika från person till person. den motor du ska försöka att hålla dig från är k motorn som har en värdelös förgasare och går kammremen av på den blir det ventilsallad. sen kan du ju kolla framvagn och bakvagn så den inte är glapp där och så inte dämparna är slut, när du trycker ner bilen i varje hörn så ska den inte fortsätta gunga utan ska stanna som på en gång.

men är en väldigt bra bil, du blir nöjd med en, och som du säger så är nog 245 den vackraste volvon
av Rådlös
Du säger att du vill ha en som går billigt. Då skall du absolut inte välja en förgasarmodell utan en senare med insprutning. Motortyperna på dom heter E eller F. F var den senaste.
Rostrisk har man redan nämnt här och det är ju så med en bil som är mellan 20 och 35 år gammal att den kan rosta i stort sett var som helst. Om du däremot väljer en från dom senare årsmodellerna så får du en bil som är galvad på nersidan av karossen, från kromlisten och neråt. Då har du minskat rostrisken ganska vesäntligt. I alla fall på den undre halvan. Halvgalvat kom någon gång i mitten eller senare halvan av 80-talet.
Så du ser, det är en så sen årsmodell som möjligt som gäller.
av osla
var ioch med 88b som galvningen kom. ja det är där reservhjulet ligger. du har två baljor bakom bakhjulen och det är dom som brukar ha rostat ganska ordentligt
av rd350
Köp så ny bil som möjligt,(varför inte en fullmatad 93a "classic") se till så tank och tankarmatur inte läcker bensin (vanligt fel), kolla inredningen, en fin inredning säger ganska mycket vad bilen fått utstå!, avsaknad av dragkrok är i mina ögon en fördel, den har fått slita mindre. Sen är det som nämnts tidigare rosten som är ganska avgörande, galvningen kom 86 men hindrade inte rosten i golvet något nämnvärt, vill du inte rostlaga själv så välj bort "objekten", det finns fortfarande friska bilar och hittar du ingen så finns ju alltid 945or! (fast nu var det ju ingen sån du ville ha...)
av Rådlös
"Kolla baljorna"
Njaaa, så enkelt är det inte. Du måste naturligtvis kolla hela bilen. Provkör bilen och pröva dörrar och fönsterhissar. Känn på gångjärnen. Kolla att alla nycklar finns med. Kolla hur kamremmen ser ut. Begär mätarställning för senaste bytet, helst med någon form av kvitto. Kolla serviceboken efter senaste stämplar. Kolla efter olje- och kylarläckage. Kolla batteriets skötsel. Det skall inte finnas några oxider på polerna. Är alla fyra däcken likvärdiga eller är dom av olika typ och fabrikat? Om det är dragkrok, försök uppskatta om den är sliten. Det kan också synas märken på bilen runt dragkroken. Lyft även på locket på elkopplingsdosan. Är det slitet eller fullt med oxider? Om kontakterna är slitna, så har den troligen tjänstgjort ofta. Är dom i stället oxiderade eller fulla med sand m.m, så är det inte så ofta använt. Var kritisk om det är s.k. sporttillbehör på motorn, eller om utrustning och enheter saknas. Begär senaste besiktningsprotokoll från Sv Bilprovning. Kolla att vägmätarställningen är rimlig med protokollen. Kolla att ägaren är rätt person samt att det inte finns några andra finansiella hinder, skatteskulder etc. etc. Läs mer om detta på forumet. Det finns mycket skrivet om det. Om du kan tekniken, kolla om det är några felkoder i diagnostikboxen. Efter årgång 1988b, eller motorstyrsystem LH 2.4 finns det en diagnostikbox. Läs mer här på forumet om diagnostikboxen och felkoder. (Det har "rapporterats" här att kontrollampan i instrumentpanelen har tagits bort i syfte att dölja att att lampan varnar för ett fel)
Det finns säkert hundratals kontrollpunkter till att nämna, men jag stoppar så här. Det är hursomhelst inte lätt att köpa en bra bil.
av offwhite
Tack för alla tips! :) Ska kolla på lite 245:or nästa helg när jag är nere i södra Sverige, hoppas jag hittar en så jag slipper ta tåget hem!

Flera av de jag kikat på verkar vara underhållna sisådär av glada amatörer, hur vet jag att jobb på motor och dyl. gjorts på ett bra sätt?
av osla
om den har stämplad service bok så borde man känna sig ganska lugn. men är ju sällan en gammal 240 har full stämplad servicebok, dom första brukar vara stämplade men sen brukar de inte vara nå mer

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]