Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rallurgaj
Har troligt läckage någonstans i oljekylaren på min 240 2GI-B230FD-93 då jag har olja i kylarvätskan som korkar igen kylaren. Växellådan läcker olja men jag har inte kunnat lokalisera var. Inget vatten är synligt i oljan i automatlådan så var läcker oljan in i kylarvattnet. Är de någon som vet hur man kollar oljekylaren?
Användarvisningsbild
av erikn
Sitter precis likadant på en 240.
av rallurgaj
Tack för hjälpen det blir tydligen att byta hela kylaren. Det är som ni säger att den ser ut att vara integrerad i vattenkylaren. I min Haynes finns inte denna oljekylning med. Är det så att det är en senare modell lika den som sitter i 940 och finns den med i Haynes för 940 anvisningar om demontering och montering. Vet ni vad man skall tänka på när man demonterar dessa rör anslutningar för atf oljan in i kylaren?
Användarvisningsbild
av White
Inget speciellt att tänka på mer än att INTE få smuts på anslutningar och in i rören. Jag drog plastpåsar över mina rör när lossat dom
när jag bytte kylare, på så vis undviker man detta. Annars bör du bara tänka på att kolla oljenivån efter, men det rinner ut max en
eller ett par deciliter ATF.

Tänk på att hålla emot på anslutningarna i nya kylarn när du skruvar tillbaka rören sedan, och spänn INTE för hårt!
Användarvisningsbild
av White
En sak till som jag glömde skriva är att du MÅSTE göra en ordentlig sköljning av automatlådan OM det kommit kylarvatten i ATF!
Töm, plocka ner och rengör tråget och byt eller rengör silen. Sedan är det MÅNGA lite ATF som går åt till att skölja rent innan oljan
är frisk i systemet igen.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]