Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henrikd86
Nu har jag fått lön och tänkte införskaffa mig lite högtalare och annat roligt till min 440GLT -89. Jag har frågat mig runt och de flesta försäljarna säger att jag kan ha 5.25 i bilen (i alla fall i dörrarna) om jag köper en adapter av något slag.

Min fråga är om man kan göra en sådan själv och i sånna fall om ni har en mall ni vill dela med er av (eller riktiga bilder så jag kan försöka kopiera).

Min andra fråga är om man kan göra likadant med högtalarna bak. Just nu har jag typ sånna koppar som högtalarna befinner sig i. Jag vill gärna ha 5.25 där också så om det finns mallar till det också blir jag jätteglad.

Tacksam för alla svar som handlar om högtalare i bilen ;)
av krang
Hmm. Vad tänkte du tillverka mallarna av. Jag har inga mallar själv. Jag har högtalare som passade rakt av i dörarna fram. Resten har jag byggt i hatt hyllan bak. Pioneer trevägs. Samt en sub i kofferten.

På BRL's hemsida under bilhögtalare->högtalaradaptrar finns hur mycket olika varianter av adaptar som helst om du vill titta.
Användarvisningsbild
av henrikd86
Kanske en bit trä, vet inte hur de ser ut.
Användarvisningsbild
av henrikd86
Det löste sig :D
Det gällde bara att vara lite hårdhänt så kunde man ta av en svart plastbit som Volvo hade limat dit på sina högtalare. Med den av så var det bara att använda den till sin egen.
Ni som inte vet men vill veta vad man kan ha för högtalare så är det 5.25" som gäller överallt.
av snurren
Är kanske lite sent ute här, kan bero på att jag nyss hittade hit.
Jag har lagt in följande i min 440 iaf:
MDS Dynamic 5,25" 2-vägs kit fram (diskanten vid a-stolpen)
DLS Reference 5,25" 2-vägs kit bak (byttes nyligen från ett par vanliga koaxialer)
DLS OA10 open-air, monterad i reservhjulsbaljan.
MDS HC-400 (2-kanals förstärkare)
MDS HC-475 (4-kanals förstärkare)

Byggde nytt golv till hela bagageutrymmet vilket gjorde det betydligt enklare att montera basen och även gömma kablar.
Kan ta lite kort någon dag och se om det går att få upp det här om någon är intresserad.
Användarvisningsbild
av henrikd86
Gör så, det hade varit trevligt och se så kanske jag kan efterlikna dig i framtiden om jag bestämmer mig för att fixa mer ljud
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]