Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoyamha
Tjenare alla

det är alltså ett k-jet system(ci) 1982-

Nu är det så att jag behöver hjälp!!

Skall ju koppla in turbo motorn nu. och Behöver hjälp.

------------------------------------------------------------------------

Bränslepumps relät//Transistorized pump relay(detta är grönt?)

Stift 30// skall ha plus i nyckel läge 2 och 3? (röd grov kabel, ifrån förgreningen vid batteriet)

stift 15// är väl en blå/röd som skall sitta i säkring 13 (denna säkring rad matas av en blå/gul i från tändningslåset? denna blå gula får väl alltså plus när nyckel är i läge 2?

Stift 31b// är en röd/vit som sitter på ett motstånd där borta mellan fjäder benet och torpedvägen? denna röd vita skall sitta på den sida på motståndet som har två stift?

stift 87// en gul/röd-->säkring 5-->pumpen i tanken-->jord?
den andra gul/röda--->pumpen under bilen-->jord?

stift 87b//blå-->control pressure regulator(bränsletycksregulator, som sitter under insuget nära fläkten?, sedan skall denna jordas.)
blå-->auxiliary air valv(till lufts sliden)-->jord.

Stift 31// tryck vakten under framrutan/brädan inne i bilen. svart till stift 31 och svart till jord?
Vart skall denna slang monteras?

----------------------------------------------------------------------------------------

Ifrån stift 50 på tändingslåset baksida-->blå-->(vid den 8poliga kontakten?)blå/gul-->startmotorn(stift 50)-->blå/gul--Thermal time switch(termotid givaren)-->vit till kallstarts spridaren-->vit-->(stift3)impulse relay(samma som det som sitter på expansionskärlet till typ b230f?)

startmotorn stift 50(en till)-->blå/gul-->kallstarts spridaren-->blå gul-->(stift 4) Impulse relay(impuls relät. samma som till B230F LH2.4?)

stift 1 impuls relät=svart=jord/minus/-

---------------------------------------------------------------------------------------

Tändspolen.

Stift 1, det röd/vita skall den sitta direkt på tändspolen? vart finner jag denna kabel, eller skall jag dra en ny ifrån 31b på bränsle pumpsrelät.

Stift 1-->w(vit)-->tändslutsteget(boch, svart) stift 16.

Stift 15-->brun-->motstånd-->blå-->????

stämmer detta?

---------------------------------------------------------------------------------------------

Tändslutsteget

stift 16-->stift 15 på tändspolen

Stift 15-->blå-->? där jag finner plus när man vrider på nyckel i läge två och tre? eller direkt ström?

Stift 31 -->svart-->minus/jord/-

31d-->brun-->fördelaren

7-->grön-->fördelaren

---------------------------------------------------------------------------------------------

Sedan den 8 poliga kontakten

brun=tändspolen?`
Grön=?
svart=oljetryck?
blå/gul=startmotorn
blå=tändslutsteget?
någon fler jag glömt?

Snälla kan någon bara hjälpa mig och ta den lilla tid och kolla igenom?

Mvh Anders, Johan !!
Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]