Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#44730
Har en hel del blinkande i belsyningen på bilen. 440 -94 B20F med Paris Rohne (valeo) generator. Det flimmrar mest på tomgång men kanv arier lite. Framträde mest när inget annat används. Med backen i och bromsljus på samt stereo och full kupéfläkt slutar det. Jordpolen på batteriet spänndes men hjälpte inte. Kablarna på Generatorn är visserligen tunna men har god kontakt.

Är det kanske dags för nytt kol och laddnings regulator?.
Senast redigerad av 2 krang, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av vetten
#44816
Börja med att kolla alla jordpunkter du kan hitta på bilen, du kan ju också lyfta ur kolhållaren (laddningsregulatorn) brukar vara ganska lätt bara man är lite försiktig då kan du ju se om kolen är dåliga, du kan ju också om du har möjlighet mäta hur mycket generatorn laddar, den ska ge lika mycket ström på båda utgångarna c:a 14-15V om inte så har du ett laddfel :cry:

vetten
av krang
#44901
Jag ska mät på det sen. Men är det inte lite klurigt att mäta ström från gengeratorn. Tror inte min multimeter klarar dom strömmarna genom sig 8) .
Användarvisningsbild
av boostofta
#46507
du ska mäta spänningen, inte ström

ca 14-14,4 v är normalt.
paris Rohne generatorerna är mest kännda för att skapa sysselsättning. Inte för sin driftssäkerhet :)
av krang
#46576
Hehe. Tack för svar. Sisst jag kolla så låg det nog allt lite lägre men stabiliserades om man varvar lite mer. Vilket oxå indikerades genom att lamporna slutar blinka. Men tillbaka på tomgång så blinkar det igen :D.

Kan det vara kol och laddreg. som är på G eller har jag fått det om bakfoten?

Tack för svar.
Användarvisningsbild
av boostofta
#46580
troligtvis, men släpringarna kan vara rätt hårt slitna oxå
av krang
#46606
Okej. är dett nått för en elektroingenjör att fixa själv eller är det att överväga en utbytes generator. Svårt attt få tag i reservdel till den kanske.
Användarvisningsbild
av boostofta
#46665
Släpringarna kan vara lite jäkliga om man inte har bra verktyg, plocka av laddregulatorn så ser du hur de ser ut och kan avgöra hur du ska fortsätta utifrån det
av krang
#46703
boostofta skrev:Släpringarna kan vara lite jäkliga om man inte har bra verktyg, plocka av laddregulatorn så ser du hur de ser ut och kan avgöra hur du ska fortsätta utifrån det
Okej. Tack för hjälpen. Ska undersöka saken när jag skaffat mig lite mer verktyg =D.

Fortsättning Följer...
av krang
#51258
Jag har styrt lite med elen i bilen idag. Jag har kollat att alla kablarna från generatorn och batteri är hela fräscha och kontakterar bra. Har analyserat jordmattan från batteriet samt satt kopparpaste överallt där jag varit :D. Problemet kvarstår och därför har jag några fler frågor.

Nu har jag mätt från generatorn och den ger 13,7-13,8. Bestämt lägre än vad ni anger ovan. Regulatorn är dock märkt med 14,4V. Är detta alvarligt? Batteriet blir i alla fall laddat.

Jag har analyserat regulatorn dagen i ära och har två bilder.

Bild
Kolat är ca: 15mm vilket bör vara okej.

Bild
Släpringarna enligt ovan har spår som är omkring 1-1,5 mm djupa. Är detta dåligt?

Jag har inte gett mig ann att kontrollera dioderna än. Hur yttrar det sig om någon diod är trasig?

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]