Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av crossjakob
Jag håller på att byta kamrem, men lyckas inte låsa fast vevaxeln när jag skall skruva av remskivan? Har ni något tips, jag har hållit emot med en skruvmejsel på startkransen precis som det står att man skall göra i boken men det slutar alltid med att skruvmejseln rappar på kuggarna!! Något bra tips?
Användarvisningsbild
av vetten
Det går att låsa vevaxeln genom att ta ur en skruv på framsidan av motorn och stoppa in en 8mm borr i hålet, om du har reperetionshandboken så ser du var skruven sitter, lite svårt att förklara men den sitter ganska långt ner på högersidan om du står framför bilen, det är ju också ett klart plus att vara två vid kamremsbyte då man behöver "flera" händer ibland.

vetten
av Perra N
Till höger om oljestickans ingång på framsidan av motorn sitter en skruv som täcker ett hål in i vevaxeln. Sen använder du som vetten skriver en 8 mm skruv eller dorn för att känna dig för var hålet är.
av crossjakob
Jag har löst problemet nu,, Gick att hålla emot på kamdrevet och så med skruvmejseln på startkransen.. Ja jag hade planer på det där "hålet" också, men var det då inte risk för att borren skulle gå av och bli kvarsittande i hålet? Så kan jag använda det hålet med borr när jag skall montera tillbaka vevaxeldrevet eller har ni andra ideer då?
Tack för svaren.
av Perra N
Använd en bra dorn istället. Ingen risk att du knäcker ett bra 8 mm dorn, för att låsa veven.
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]