Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BGA
Har letat efter någon tabell där det visas vilka förbättringar Volvo gjorde för att göra dom mindre rostbenägna, men hittar ingen.
Har haft 245-75, 240-82. Stor förbättring mellan dessa årgångar, men hur blev det sen fram till -93?
BGA
Ju nyare desto större chans att slippa rost ;)

Ska du ha 245, satsa på de med den nyare baklyckan. De äldre rostar skitmycke kring rutan. Vet inte vilka årsmod. som har den nyare luckan...

Annars är det nog som hygglo säger, -86 och framåt som har mer galvning, ringer en klocka bak i huvudet på mig så ;)

Men en -88b och framåt är ju det som du ska satsa på ;)
Det var väl med 88b som man kom med halvgalvade karosser om jag inte minns fel.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Frrla
min åttia är nästan helt rostfri. baljorna är lagade seriöst en gång. sen vart den lite knölig på ena tröskeln efter en dikeskörning av förra ägaren. så den har börjat rosta senaste året.

den måste vart väldigt välskött innan då den är nästan fri från rost annars..
Min 245 -91 har galvade skärmar :D Men jag knycklade till den ena totalt häromveckan :roll:
av Volvosson
75-76 var väl lite extra rostkänsliga.

Annars hänger det nog mest på skötsel, förvaring och om bilen gått i salt eller inte.
Hade en 245-86 som va helt upprostad i golvet efter 10 år pga inträngande vatten
vid de bakre sidorutorna. Tydligen skulle detta varit ett ganska vanligt fel på 245.

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.