Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SebbeGS
#624208
Jo, vi har upptäckt att det antagligen finns bensin i kylarvattnet och misstänker då att toplockspackningen har gått sönder då, jag har en volvo 244:a från -78 med B21A motor, är det svårt att byta packningen själv?
Användarvisningsbild
av SebbeGS
#624364
Så det är något man kan göra där hemma eller man behöver ha tillgång till en verkstad?
av Rådlös
#624375
En motfråga inställer sig genast: Har du gjort något liknande förut?

Någon gång skall ju vara den första, och i det här fallet så är det inte speciellt svårt, om man bara har lite hum om vad man gör. Vilket i förlängningen också ger svar på din fråga om det behövs en verkstad. Det gör det inte men det krävs en momentnyckel vid återmonteringen.

När man ändå håller på med detta, brukar det vara en god idé att byta kamrem och spännrulle samtidigt. Därför skall man ställa motorn i nolläge innan man börjar skruva bort något. Men vet du att det är en färsk ny kamren, så är det inte nödvändigt. Det vill säga: Nolläge är nödvändigt, men inte ny rem. Byter du ändå rem så skriv upp mätarställningen och spara den uppgiften.

Vid återmonteringen skall topplocket dras med momentnyckeln och till rätt moment. Det skall sedan efterdras när motorn har blivit varmkörd. Allt detta har en viss procedur och arbetsgång som finns beskrivet i flera trådar här på forumet. Även gällande dragmoment.

Känner du dig osäker på detta, så tag någon erfaren bekant till hjälp. Då får du samtidigt lära dig mer om det hela. Har du ingen sådan bekant inom din närhet och du ändå känner dig osäker, tala med en verkstad i stället. Det behöver absolut inte vara en dyr märkesverkstad. Även en liten kvartersverkstad klarar detta.
Användarvisningsbild
av Ravi
#624377
Rådlös skrev:En motfråga inställer sig genast: Har du gjort något liknande förut?

Någon gång skall ju vara den första, och i det här fallet så är det inte speciellt svårt, om man bara har lite hum om vad man gör. Vilket i förlängningen också ger svar på din fråga om det behövs en verkstad. Det gör det inte men det krävs en momentnyckel vid återmonteringen.

När man ändå håller på med detta, brukar det vara en god idé att byta kamrem och spännrulle samtidigt. Därför skall man ställa motorn i nolläge innan man börjar skruva bort något. Men vet du att det är en färsk ny kamren, så är det inte nödvändigt. Det vill säga: Nolläge är nödvändigt, men inte ny rem. Byter du ändå rem så skriv upp mätarställningen och spara den uppgiften.

Vid återmonteringen skall topplocket dras med momentnyckeln och till rätt moment. Det skall sedan efterdras när motorn har blivit varmkörd. Allt detta har en viss procedur och arbetsgång som finns beskrivet i flera trådar här på forumet. Även gällande dragmoment.

Känner du dig osäker på detta, så tag någon erfaren bekant till hjälp. Då får du samtidigt lära dig mer om det hela. Har du ingen sådan bekant inom din närhet och du ändå känner dig osäker, tala med en verkstad i stället. Det behöver absolut inte vara en dyr märkesverkstad. Även en liten kvartersverkstad klarar detta.

:) :)
av TomClaesson
#624875
Jag kan rekommendera dig att införskaffa en verkstadshandbok, finns på t.ex mekonomen eller biltema. I en sån bok finns det mycket nyttig fakta och bra tips för den intresserade som vill veta mer.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]