Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vettec3
Hej som nybliven ägare av en 244turbo 1984 har det kommit upp en del frågor.

Efter att ha sökt på galler och högtalare utan resultat frågar jag nu hur lossar man gallret för högtalaren
på framdörren? Vill ju inte gärna bryta sönder det.

Tackar.
/Jan
av Rådlös
Som ägare av flera äldre Volvo 240 säger jag, utan att ha testat just högtalargaller, så får du lossa dörrens innerklädsel och gå på högtalaren och gallret bakifrån. Du börjar med att lossa armstöd och fönstervev. Sedan lossar du hela skivan, som är en klädd masonitskiva. Den sitter med clips i kanterna. Använd något brett men platt verktyg, en spackelspade t.ex. Bryt inte någonstans. Utan lossa alla clips från dörren. Eventuellt får du trixa lite med dörrhandtaget, men det ser du när du kommet i det läget. Armstödet sitter (i alla fall på nyare modeller) med en skruv och en "nyckelhålsbult" som du får haka ur. Fönsterveven kan lossas med en specialtång som finns på Biltema, men det går även med en vanlig näbbtång och en liten skruvmejsel.
av Amarace
Om det är galler sedan bilen var ny så sitter gallret med plastpiggar i varje hörn som låses på baksidan med låsclips, går sällan att få loss hela tyvärr. Om det sitter högtalare där så sitter gallret bara dittryckt, det är bara o dra loss det isåfall.

Fönsterveven sitter med en stjärnskruv (bakom en plastlist som du bänder loss först), med clips försvann till årsmodell 74 (och det lossar man utan verktyg också, men trycker in bakelitbrickan och trycker i vevens längdriktning så lossar veven), dörrhandtaget sitter med två skruvar (tre om det är elhiss).
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]