Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erix
#620548
Bilen startar när den vilat men kan plötsligt dö helt när jag kört ett tag. Vrider på tändningsnyckeln, lamporna lyser och den försöker jobba igång. Efter ett par minuter ger den upp och startförsöket är stendött. Enda chansen är att dra igång med startkablar vilket tar väldigt lång tid (2-3 min) då den flämtar och försöker tända - till slut går det. Det bolmar ut ur avgasröret och det luktar bränt nästan som brandrök. Enda chansen att få hem bilen till parkeringen är att INTE släppa gasen - stannar jag vid ett stoppljus eller korsning och råkar släppa gasen då dör den. Det svårstartade försöket med startkablar måste göras om igen. Trodde först att det var batteriet - laddade fullt men problemet fortsatte. Generatorn visade sig inte ladda fullt och bytte därför till en bättre begagnad för 3 veckor sedan. Bilen gick ett tag (kanske mest för att vi använder den 2-3 ggr i veckan och kör lite kortare sträckor) dock så tappade den kraft och "flämtade" till under körning nyligen. Sedan har problemet med att den stoppar återkommit nu i helgen. Är ingen större mekare själv men vill höra om problemet är bekant och vad jag kan sikta in mig på alt ta den direkt till verkstad (kostnadsfråga). Motorn är en B20F och har nyss passerat 10.000 mil. Generatorn är av modell med inbyggd laddningsregulator.
#621575
Kan vara tempsensorn som talar om när motorn är kall eller varm. Jag skulle nog börja där, kanske inte felet. Har du försökt att läsa ut ev. felkoder?
Det verkar ju som om den blir sur eftersom det bolmar ur avgasröret när du väl får igång bilen och det kan ju indikera på att den "chokar" hela tiden men när den är kall så får den vad den behöver, ett ganska vanligt fel på dessa bilar.
#621632
Jag ska få hjälp med felkoderna imorgon (fredag 24 feb) och någon som tar en funderare på detta. Din analys verkar väldigt intressant eftersom problemet (vad jag kan erinra mig) har uppstått efter att bilen stått ute i fuktväder. Visst f-n går den bra i kallväder...brukar "skryta" om hur lättstartad den är i vinterklimat. Återkommer om/när jag får svar på vad det är.
#622998
Vilken lättnad, nu går bilen kanon igen. Start - tomgång - varmkörning - stopp - start. FÖRDELARLOCK och ROTOR är utbytta. Hoppas detta är till hjälp för någon annan. Hör av mig igen NÄR nästa problem dyker upp...OM jag inte har sålt av den innan dess.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]