Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s80
Hej,

Tänkte öka laddtrycket ngt på min 440 Turbo 1994, muttern som sitter längre ut på armen fick jag bort, men själva låsningen som sitter på fjädern längre ner måste lossas för att justera wastegate stången.

Hur får man bort denna låsning???

Tacksam för svar

Här längre ner finns en bild på wastegaten och den låsning jag ej får bort. Vid nummer 3 pilen är den muttern jag får av. Längre ner sitter den låsningen som jag behöver hjälp med å få av, typ vilket verktyg man skall använda etc.

http://360.haubits.net/Trimma_480_turbo.pdf
Användarvisningsbild
av vetten
Det är nog enklast och säkrast att lossa hela Wg-n och sätta fast armen i ett skruvstycke så att du inte vrider sönder membranet plus en massa 5-56 då den brukar bränna fast ganska ordentligt ibland.
Användarvisningsbild
av vetten
Ok är det den lilla fjäderbrickan som håller fast armen vid själva Wg-spjället du menar så brukar den gå att bryta bort med en liten skruvmejsel men se till att ha en ny i reserv då den gamla brukar gå sönder. Biltema har satser med sådana brickor för en billig peng.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]