Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lampiao
Köpte en 360 förra veckan som endast gått 9000mil. Gick som en klocka när jag testkörde den dagen innan och när jag körde hem den.
Senare när jag skulle starta den efter ett par timmar så gick den igång men dog efter ca 5 sekunder.
Efter det så har den inte velat starta. Har bytt tändstifft & tändkablar eftersom de såg lite kassa ut, förmodligen orginal sedan bilen var ny.
Men den vill fortfarande inte starta. Den tänder och verkar vilja starta men orkar inte helt, känns som det varit nära ett par gånger.
Finns det någon som har en aning om vad det kan vara för fel?
Tacksam för tips.
av Rådlös
Den vanliga motfrågan: Vilken årsmodell, motortyp och bränslesysten? (Insprutning? Förgasare?)

Har du prövat med startgas? Har du kollat gnistan på stiften? Med startgas är det så att om den startar på gas, men inte på sitt ordinarie bränsle, så är det troligen fel på bränsletillförseln. Allt förutsatt att tändningen är fullt fungerande. Vet man att bränsletillförseln är riktig och den inte startar på gas, så är det tändsystemet.
av Rådlös
Beteckningen F och förgasare går inte ihop. Den kan inte heta så. Om den har förgasare heter den A eller möjligen K. Om den heter F betyder det att den har insprutning och katalysator.
På den här sidan som du läser nu, finns reklam för en firma som heter Skruvat. Där kan du logga in dig med ditt registreringsnummer och genom att klicka vidare få fram gällande data och beteckning på din bil. Prova det.
OBS. Du förbinder dig inte att beställa något genom denna funktionen eller lämna ut ditt namn. Det är en ren service som dom bjuder på.
av Lampiao
Tack för lektionen :)
Det är en B200F motor.
Kan det vara bränslepumpsrelät som är trasigt? Fick ett tips om att det ska finnas 2 bränslepumpar och att den
ena är elektrisk och pumpar bränsle när man vrider på tändningen och sedan när motorn är igång kopplas det in en mekanisk pump som tar över.
av Rådlös
Nu är jag inte så bevandrad i 360, men någon mekanisk bränslepump tror jag inte du har i en F-motor.
Lite grundfakta: En förgasarmotor, som du inte har, har bara en mekanisk pump som pumpar med ett tryck på ca 0,25 Bar.
En insprutningsmotor, som du har nu, har ofta två elektriska pumpar. En som sitter i tanken för att mata upp bränsle till insprutningspumpen, som brukar sitta under bilen. Insprutningspumpen ger ett tryck på ca 3 - 4 Bar. Alltså en avgörande skillnad på pumpar.
Krånglande bränslerelän är ett känt fel när det gäller andra Volvomodeller. Man kan även tänka sig ett tätt bränslefilter, men då borde inte bilen ha "tvärstoppat" så som den gjorde nu.
Känner du till bilens tidigare historia? Kördes den dagligen innan köpet?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Börja med att titta på nedanstående länk som handlar om "Renix" som troligen är det motorstyrningssystem du har.

http://www.volvoforumsrepairs.org.uk/30 ... 0renix.htm

Om du har detta motorsystem så är en svag punkt tändspolen som även rymmer själva styrenheten. Börja felsökning med att ta loss en vakuumslang från spjällhuset och spruta in startgas, sätt tillbaka vakuumslangen och gör startförsök. Om motorn nu fungerar så är det med stor säkerhet ett bränsleproblem och då kan felen vara bränslepump eller dess relä.

Mvh GK
av Lampiao
Rådlös skrev:Nu är jag inte så bevandrad i 360, men någon mekanisk bränslepump tror jag inte du har i en F-motor.
Lite grundfakta: En förgasarmotor, som du inte har, har bara en mekanisk pump som pumpar med ett tryck på ca 0,25 Bar.
En insprutningsmotor, som du har nu, har ofta två elektriska pumpar. En som sitter i tanken för att mata upp bränsle till insprutningspumpen, som brukar sitta under bilen. Insprutningspumpen ger ett tryck på ca 3 - 4 Bar. Alltså en avgörande skillnad på pumpar.
Krånglande bränslerelän är ett känt fel när det gäller andra Volvomodeller. Man kan även tänka sig ett tätt bränslefilter, men då borde inte bilen ha "tvärstoppat" så som den gjorde nu.
Känner du till bilens tidigare historia? Kördes den dagligen innan köpet?
Det är en äldre man som ägt bilen innan (enda ägaren före mig) och den har endast gått 9000 mil och att den endast gått ca 70 mil sista 10 månaderna.
av Rådlös
Min fråga grundar jag på om bilen har stått stilla långa tider. Då kan föroreningar uppstå i bränsletanken. När man sedan börjar köra bilen sugs dessa föroreningar in i bränslesystemet som i en "samlad klump" och sätta igen bränslefitret.
Men om du följer Gnestakalles råd och anvisningar med startgasen så har du bockat av en punkt på felsökningsschemat.
Sedan har jag en annan fundering med tanke på miltalet. Är kamremmen utbytt? Detta har hu inget med startsvårigheter att göra, men inför framtiden är det viktigt.
av Lampiao
Jepp, kamremmen är bytt och inkuggad nyligen.
Ska testa Gnestakillens tips imorgon så får vi se :)
Teorin om bränslefiltret låter troligt och intressant, en till tråd att
kolla upp sen.
Tack ska ni ha! Jag återkommer med resultat imorgon hoppas jag. :)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]