Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aeroslok
Hej

Jag har en Volvo 245 -88 som inte vill starta.
Det är en b230f A tror jag för den är uttagen 1988-06-27?

Har ägt den runt 3år, har aldrig krånglat tills nu, har den mest till jobbet (5km).
Började en morgon för 10 dagar sedan att den lät som en båt, gick väll inte på alla cylindrar kan jag tro, sen stannade den och gick inte starta alls för det mesta.

Bytte rotor, fördelare, fick den att gå på tomgång som en båt, sprang runt till motorn ryckte lite i tändkablarna och vips så gick den som den ska.
Den gick fint i några dagar, sen började den gå lite orent vid start, det försvann efter några hundra meter, men du är jag tillbaka på ruta ett.

Har bytt tändkablar (biltema) nu men det gav inget resultat, den hostar till ibland men inte så mkt mer, tändstiften blir blöta av bensin iallafall, och stiften ser ju ganska så bra ut, svart är dom ju iofs.

Har mätt tändspolen och värdena ser bra ut.

Är den någon som har en tanke om vad det kan vara?

Mvh Johan
av Rådlös
Friska och välmående tändstift skall vara ljust beigea.
Tydligen har du en glappkontakt i tändsystemet någonstans. Att byta tändstift är ett måste med jämna mellanrum. Men allt annat i tändsystemet kräver också utbyte eller service. Det har inte evigt liv.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Varför sätta in dessa Biltema grejer i en riktig bil. Stänger dom aldrig denna jobbiga butik.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Byt fördelarlock, rotor och tändstift som mycket väl kan inhandlas på Biltema. Bytte du även kabeln mellan tändspole och fördelarlock? Passa på att byta luftfilter på en gång.

Mvh GK
av aeroslok
Jag har bytt rotor och fördelaren, alla tändkablar, men den kabeln till tändspolen var för kort, men jag lossade på spolen så jag kunde prova.

Det fanns två allternativ på biltema, kanske tog fel?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... LVO-57852/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... LVO-57146/

Jag köpte den övre.

Prövade att ta ut ett stift och se på gnistan lite snabbt, och han som kollade på stiftet medan jag körde på starten,han sa att gnistan var oregelbunden, hoppade lite överallt?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Anledningen till att kabeln är för kort är nog att du köpt fel kabel, Det finns både med rak och vinklad anslutning till t-spole och du fick måhända den raka.

Kontrollera kablaget till Hallgivaren så där inte är dålig kontakt eller glapp. Du kan även ha en defekt tändstyrenhet, den sitter på expansionskärlet.

Mvh GK
av aeroslok
ok, den är rak i den ena änden och vinklad i den andra, får byta, men den fungerar att pröva med så länge, eller har den någon annan skillnad än just längden och vinkeln?

Har en box sitter på spolarkärlet, är det den du menar? står 3517641 USA på den.

Hallgivaren är den under fördelar locket typ?

Tackar för dina/era svar :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hallgivaren sitter i fördelarhuset, du kan på sidan av fördelaren se Hallgivaren kontaktstycke. gör rent med elektronikspray i kontaktstycket och kontrollera kablaget. Den där burken som det står USA är det jag menar som är tändstyrenheten. Kan mycket väl vara tändstyrenheten som är defekt, kolla med någon skrot om dom har.

Mvh GK

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]