Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sverkerssson
Hej - min 245:a har börjat gnissla från motorrummet när den är kall. Jag trodde först det handlade om dåligt spända remmar men så tycks inte vara fallet. Idag upptäckte jag att motorfläkthjulet verkar vara löst - om man håller fast det lite lätt samtidigt som man startar bilen så snurrar det inte, vilket väl inte ska vara meningen? (Det kanske inte ska vara meningen att man håller fast hjulet heller, med risk för kapade fingrar, det var en impuls bara för jag misstänkte att det satt löst) Om bilen står stilla går det hur lätt som helst att vrida fläkthjulet. Men det ser ut att snurra som det ska om man inte gör som jag gjorde...

Om det är något fel här - vad kan man göra åt det? Jag vet inte ett dugg om hur fläkthjulet sitter fast - det ser konstigt ut, inga muttrar utan ser mer ut som nån konstig fjäder på mitten av fläkthjulet. VAd kan det annars vara för märkligt gnissel? Det är ett tjutande ljud, precis som vid en slapp fläktrem.

Bilen är en 92:a med motor B230F
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Fläkten har en slirkoppling som blir hårdare vid värme, det skall gå att röra den vid kall motor men den får inte gå lätt. Åk ner på en skrot och skaffa en annan.

Mvh GK
av rd350
Fläkten ska gå lätt när det är så här svinkallt! Det brukar vara tvärtom när de går sönder att de snurrar med för fullt hela tiden. Däremot kan det komma konstiga ljud (visslande) från själva vattenpumpen när det är kallt (även nya pumpar på 230motorn) brukar tystna när motorn blir varm.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]