Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av reidar
#614128
har bytt ut det mesta på bilen till andra begagnade saker, boxar, tänddelar, luftmassemätaren, det mesta men ändå vill inte bilen tända. har även kollat säkringar och kollat kablar. bilen är en b230f 88b med elsystemet 2.4 med svänghjulsgivare.


den har hålt på så under längre tid, men om man väntar ett tag så kan den helt plötsligt starta, och när den väl har startat så är den lättstartad. men nu har den lagt av helt.

svänghjulsgivaren hur vet man den sitter rätt? bröt sönder kåpan vid demontering så har limmat den på plats provisoriskt.

bilen går som isbil så har tagit bort förpumpen och satt dit en mindre tank kan det göra att boxen blir lurad? inga felkoder visas heller. väldigt hög bränsleförbrukning har det även varit.

har inte kollat bränsletryck för det känns inte aktuellt när den ej tänder, men pumpen går. men upptäckt att det tänder en gång i ett stift varje gång man sätter på tändningen, ej drar på starten.

hoppas någon kan fatta vad för sorts skitfel det är!
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#614141
Ja de är ju skitviktigt att impulsgivaren sitter rätt och är hel. Det är nog det du ska lägga som prio ett. Utan den fungerar inget.

Men sen att det tänder till när du slår på tändningen låter ju spännande. Har du testat att byta slutsteget till tändningen och spolen också?

Går pumparna ska det ju inte vara något direkt problem med bränslet, såvida inte bränsletrycksregulatorn är trasig.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#614182
Är det den delen som sitter bultad i motorn och dör man sen monterar impulsgivaren du brutit sönder?
Om så får du åka till skroten och se om du kan hitta någon ersättare. När du skruvar ur den så sitter där styrhylsor vid bultarna som du skall ta hand om för att det sedan skall kunna monteras på ett bra sätt.
Det är viktigt att givaren sitter på rätt avstånd från svänghjulet.

Mvh GK
av reidar
#614610
ja det är den som är fastbultad i motorn, så det går och byta den alltså? :) vart sitter detta slutsteget?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#614616
Slutsteget sitter på vänster sida bredvid batteriet. Du får nog kolla att det inte är någon kortis någonstans också för det låter som om tändsystemet får ström från fel håll.

Mvh GK

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]