Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en Volvo 244 GLT med B230E och automat. Nu tar ju automaten en hel del kraft, men sista tiden har bilen varit extremt slö. Omkörd av lastbilar i uppförsbackar osv. Övrigt går den jättebra i motorn. Lite svårstartad i kylan bara.
Har bytt tänddetaljer, luftfilter, soppafilter utan att det blivit bättre. Nu på morgonen hände dock nått som fick mig att börja fundera i en annan riktning. Startade bilen och den går ganska ojämt tills motorn blir varm. Plötsligt small det till och den ryckte/sköt loss bakre ljuddämparen ur sin muff. Bilen blev helt annorlunda när jag körde. Starkare och accelererade mkt bättre.
Så min fråga Kan en ljuddämpare bli så igensatt, utan yttre påverkan, att det påverkar bilen så mycket att den förlorar 30-40 hästar?
Kan mycket väl vara en förträngning i avgassystemet och troligast är att det är just den bakre dämparen. Den är ju redan demonterad :mrgreen: så det är lätt att kolla den och byta.

Mvh GK
Ja det är min slutsats också. :) Blev jäkligt förvånad eftersom allt pekat på nått strul med insprutet hittills. Aldrig varit med om på en bil att dämparen blivit så igensotad. Moppen hände det ju på ibland men aldrig under 20 år som bilägare.
Eftersom det verkar vara läge att testa med en ny ljuddämapre så kanske vi kan hoppas ¨på att få reda på svaret inom kort?

Om det hjälper med en ny ljuddämpare, kan du inte såga upp den gamla i så fall så att vi får se hur den ser ut inuti?
DanielP skrev:Ja det är min slutsats också. :) Blev jäkligt förvånad eftersom allt pekat på nått strul med insprutet hittills. Aldrig varit med om på en bil att dämparen blivit så igensotad. Moppen hände det ju på ibland men aldrig under 20 år som bilägare.
Jag har heller inte sett det men har hört rykten om att det kan hända att innanmätet "kollapsar". Du får väl kolla.

Mvh GK
Jodå det var dämparen. Exakt vad som hänt i den vet jag inte. Tittar man in i utloppet, dvs delen mot slutröret så ser man 4 st flänsar en bit in. Tog ett långt däckjärn och drev in emellan dem och vidgade glipan ca 2 cm. Nu går den som ett spjut igen. Låter visserligen ngt högre men inte farligt. Så det är besiktningsbart. Men behåller jag bilen så byter jag hela dämparen. Var mest ett test för att se om det var den som var problemet innan jag la ut mer pengar.

Skillnaden är iaf som natt och dag. Känns som om bilen fått 50 hästar till. :D
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]