Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vangabo
Hej alla glada skruvare!

Jag fick nerslag av besiktningen att min ena bussning som sitter på bakaxeln är glapp i! Ganska så stort glapp! Eller som de skriver i papperna! Länkarmsbussning bakre undre!

Skulle vilja ha tips och höra era erfarenheter om hur jag lättast tar bort den här, för har hört att det kan vara krånligt! De sägs att man endast kan ta ut bussningen ifrån bromskivans sida=trångt att komma ut att hamra ut skiten, för att den är konisk? Stämmer det?

Har också hört att det finns ett specialverktyg, var kan man låna ett sådant eller finns det någon som vill låna ut de här verktyget? "vore asschyst" :D

snälla behöver hjälp, volvon ska inte dö än!

MVH Anton
av Volvo264GLE
De brukar säga att man inte ska slå i eller ur bussningar, utan man ska pressa dem ;)

Hemma hos mig gjorde vi ett pressverktyg med en gängad stång, ett avsågat järnrör och nått plattjärn har jag för mig. Jag minns inte alls just nu men jag kan ta en bild senare idag om jag kommer ihåg! Det var otroligt lätt att få i bussningarna med det! För att få i bussningen är nog svårare än att få bort den.

Jag skulle inte slå ur den, man kan böja "öronen" på axel så det blir skevt osv. Utan ta en bågfil eller tigersåg :-)-) och kapa ur bussningen som finns mellan öronen och sen kan du slå och såga ut resten av bussningen som sitter kvar i de båda öronen.

Så brukar jag göra! Lycka till!
av rd350
Det ska dom ha, på tiden "när det begav sig" jobbade jag på Volvoverkstad och då bytte man sådana ofta och då hade man blivit agresiv utan verktyg! Finns dels hydraliska och en enklare "mekanisk" med en grov skruv som man drar med mutterknackare.
Användarvisningsbild
av vangabo
okej men du tror verktyget kan finnas kvar hos dem? Ja okej, jag hade nöjt mig med ett verktyg som är enklare"mekanisk". Har dock ingen möjlighet att svarva ut ett sådant verktyg.
Användarvisningsbild
av NisseHult
Volvo ska ha dom gamla mekaniska verktygen kvar.
Frågan är bara om dom lånar ut dom.
När jag kollade det på min Volvo-verkstad så var dom tveksamma i början.
Verktygen hade kommit tillbaka både sneda och vinda,
men efter lite övertalning och uppvisande av det oskyldigaste ansikte dom sett så får jag låna verktygen.
Själv har jag inte ens en mutterknackare så det är handverktyg + tid som gäller.
Användarvisningsbild
av vangabo
Ska snacka med en bilmekare imorgon. Det är en privat verkstad " där jag praktiserat en gång i tiden". Han hade tydligen ett hemmagjort liggandes någonstans att låna ut.

Annars kan jag tipsa efter lite research att Wallmek i kungälv tillverkar sådant verktyg och har på lager! Visserligen kostar det typ 1800 kr med moms men ett pressverktyg är nästan ett måste i det här läget!
Användarvisningsbild
av vangabo
Nu har jag fixat ett verktyg ifrån en verkstad!

Känns härligt att jobbet kommer gå snabbt och att jag kan spinna vidare med TVÅÅÅÅFÖRRTYYYN igen :)

Tack för alla tips å tri
av rd350
Tänk på att du bara behöver ta av bulten som går igenom bussningen, sen hissar du upp axeln så långt det går i hjulhuset, sen kan du låta verktyget vila på bärarmen under tiden.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]