Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rightstuff
kan man byta en fast sidoruta själv?
ligister roade sig med att slå in rutan, sno bilen ( bröt upp rattlåset) och köra ner den i ett dike, så den är rätt tillknycklad för övrigt, men jag tror att rutan ändå är det värsta att göra själv.
Läste i reparationshandboken att man kunde försöka byta själv, men att projektet var vågat. tydligen ligger rutan bara i en list, så teoretiskt sett ska det bara vara att stoppa i en ny ruta i listen. Jag antar att det inte blir så enkelt i praktiken. Jag undrar hur många man behöver vara och hur hårt man måste trycka för att få i den.

sen var det där tricket med snöret. Man skulle lägga ett snöre i listen som man sen liksom bara drar ut, så att listen lägger sig runt karrossen. Jag antar att snöret ska vara så tunt som möjligt men samtidigt väldigt starkt, är det nån som har några tips på lämpligt snöre?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Inte för tunt snöre, då skär det bara in i gummit. Typ tvättlina funkar fint.

Sätt listen på rutan och lägg i snöret så ändarna hänger ut i överkant. Ställ ner rutan på bilen så listen ligger rätt i underkant först. Lägg intill den och börja dra lite i snöret, tryck lite från utsidan samtidigt. Växla mellan ändarna, lite i taget på varje.
Ev. brukar man lägga lite tätningsmassa mellan listen och karossen.
av rightstuff
det gick betydligt lättare än jag trott. Tvättlina som du sa var helt perfekt.
Nu är det bara vänta på lönen och sen åka iväg till skroten och införskaffa rattaxel, tändlås, lamphus osv.
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]