Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 440 1.8 Turbo -89

Idag när jag körde som vilken annan dag så började motorl låta konstigt.
Den beter sig som vanligt vid fuktigt väder och det är att snetända och självdö. Är skit tjurig vid blött väder, vet ni varför?

Men till det riktiga problemet. Motorn gnisslar, lite svagt eller inget under tomgång. Men gasar jag så blir det mycket starkare. Lovar er att det inte är ngra remmar som slirar, det har jag kollat.

Men när jag lyssnar kommer ljudet starkast från utrymmet bakom motorn. Mellan Torpedväggen och motorns baksida. Vad sitter där?

Är skitskraj och vågar inte röra bilen nu, men är beroende av den....

Snälla hjälp mig!!!!

Mvh Magnus

Ändrade topic lite, eftersom den var rätt så kass. Topic ska vara tydlig och relaterad till det problem man har, så alla ser direkt via topic vad tråden gäller.

Mvh/
Addekarlsson
Moderator

Ändrade den igen till ngt bättre, men tack för att ni är så snälla o hjälper en :)
Luddtussen skrev:Har en 440 1.8 Turbo -89

Idag när jag körde som vilken annan dag så började motorl låta konstigt.
Den beter sig som vanligt vid fuktigt väder och det är att snetända och självdö. Är skit tjurig vid blött väder, vet ni varför?

Men till det riktiga problemet. Motorn gnisslar, lite svagt eller inget under tomgång. Men gasar jag så blir det mycket starkare. Lovar er att det inte är ngra remmar som slirar, det har jag kollat.

Men när jag lyssnar kommer ljudet starkast från utrymmet bakom motorn. Mellan Torpedväggen och motorns baksida. Vad sitter där?

Är skitskraj och vågar inte röra bilen nu, men är beroende av den....

Snälla hjälp mig!!!!

Mvh Magnus

Ändrade topic lite, eftersom den var rätt så kass. Topic ska vara tydlig och relaterad till det problem man har, så alla ser direkt via topic vad tråden gäller.

Mvh/
Addekarlsson
Moderator

Ändrade den igen till ngt bättre, men tack för att ni är så snälla o hjälper en :)
Nu har bilenm helt plötsdligt blivit tyst...
Kanske var Turbon som fick skit i sig som sen lossnade?
Men är fortfarande orolig för bilen, tycker den går varm

Men visst räcker det med vatten i kylarn?
Användarvisningsbild
av vetten
Om ljudet kommer tillbaks så prova att ta en lång mejsel som du sätter mot misstänkta ställen där ljudet ev. kommer ifrån, sen sätter du skaftändan mot örat då brukar det gå ganska bra att lokalisera fel, funkar ju ungefär som ett stetoskop :shock: klart att ljudet kan ha kommit från turbon men om lagren där pajar så brukar bilen blåröka vid gaspådrag när turbon får jobba, andra misstänkra ställen kan ju vara vattenpumper som sitter på samma sida som kamremmen trångt och bökigt bakom alla remmar och kåpor :cry: generatorn kan ju också få för sej att gnissla ibland men den sitter ju förstås på framsidan av motorn, men testa mejseltricket om ljudet kommer igen det funkar jättebra :)

vetten
Användarvisningsbild
av Luddtussen
Vilket sketa bra tips... Ska testa det...

Ska snart koka min termostat också för att se att den funkar
:D

Tackar så hjärtligt, men fortsätt svara om ni har fler bra ideer
Användarvisningsbild
av vetten
Kom att tänka på att du sa att du tyckte att den gick varm och då kan det ju vara vattenpumpen som börjar att bli dålig :cry:

vetten
Användarvisningsbild
av Luddtussen
Smart!

Fan det tänkte jag inte alld på....
Nu ska jag ut o mecka, riva loss vattenpumpen direkt!
Användarvisningsbild
av Luddtussen
Luddtussen skrev:Smart!

Fan det tänkte jag inte alld på....
Nu ska jag ut o mecka, riva loss vattenpumpen direkt!
Sket sig riktigt rejält... Kan inte få loss vattenpumpen, har inte resurser :cry: :cry: :cry:
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]