Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena,

Börjar blir rätt irriterad nu,
Min Volvo 245:a gl med en B23A av års modell 1984,
När jag får soppa torsk (någon skvätt kvar i tanken...)
Så måste jag dra igång bilen igen när jag tankat.. Den vägrar hoppa igång på startmotor.

När bilen sedan startat och går, så går den så sjukt fint. Är lätt startad osv..

Skall dom vara så här tjurig att få igång när det är torsk??

Mvh Anders
Jag vet inte hur länge man måste dra runt soppapump och startmotor innan bensinen kommer fram igen.. Kanske är det problemet? Eller har du testat nöta en längre stund?
Jag skulle kolla på pumpen. Om och när den går torr så måste du ju pumpa upp bensin till förgasaren och flottören. Det tar en stund med bara startmotorvarv. Prova med startgas. Då får du ju snurr på motorn i några sekunder och det kanske räcker. Men om nu pumpen är gammal och trött, backventielen sliten, så har ju bensinen hunnit sjunka tillbaka ända ner till tanken.
Har du ett bränslefilter på motorn? Ett sådan litet genomskinligt engångsfilter. (Kostar max 50 kr) Om du sätter på ett sådant så kan du läsa ut en del av det. Det skall alltid vara fyllt med minst 3/4 bensin. Det får inte komma luftbubblor från tanken. Och så har du ju naturligtvis koll på eventuella föroreningar också. Dom syns där.
Tack för snabba svar.
Tankarmaturen är hel och fin,
inge ytrost en på den..

Filter har jag monter in. (mellan soppapumpen och förgasaren. snordyrt volvo....)

Det roliga är att en ny soppa pump ifrån meca som skall passa på b23a, jag köpte pumpen ny och monterade på min jämtlands 240:i, den är det b23:a i. (monterade utan distans mellan block och pump.) och den fungerar HUR fint och bra som helst.
Men!! tar jag denna pump och monterar på motorn jag snackar om i denna tråd, då fungerar den inte??
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]