Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gjorde som man inte skulle... lämnade in min fina 245 -86 för byte av bärarmsbussningar bakre/nedre i bakvagnen hos Mekono ??:-/ men.
I min stad är dom välkända klåpare men då de räknat på fel jobb var dom klart billigast :D
Efter att de märkt att de fått hem fel grejjer 2ggr så fick jag lämna in bilen en treje gång för byte. Efter 6 timmar på lyften ringde chefen på verkstan å sa att de ännu inte fått lös den första bussningen ännu :shock:

Han var sur för det var ju ett jävla back för firman ?:-/
Jag gick med på att betala lite extra och när jag hämtade ut bilen blev det ännu lite till :oops:

:-O) Efter att ha kört bilen ett tag så märker jag att när jag accar drar bilen ut mot vänster och mot mötande trafik (H)
Ju lägre växel desto mer vrider sig bilen mot vänster och jag får styra emot :!:

Efter att Mekonomen undersökt bilen så menar dom att det är för att alla andra bussningar åxå måste bytas :!: :?:
Men bilen gick ju rakt innan :!: :!:

Volvoverkstan menar att det måste vara så att de nya bussningarna måste vara felmonterade ??:-/
Dom kan ha pressats in i fel riktning :!:

Vad tror ni andra :?: :?: :?:
Först och främst, varför gick du med på att betala mer om ni kommit överens om ett pris??

Sedan, dom måste vara riktiga klåpare om dom tog sån tid på sig att få loss bussningen (enklast är att bränna bort gummit och sedan såga spår i ytterhylsan så är den loss).

Nåt har dom ju gjort fel om bilen beter sig så, men vad är ju svårt att säga, är dom såna klåpare kan dom ju ha lyckats med vad som helst. För att den ska dra så när man accelererar ska det vara väldigt dåligt i bakvagnen. Bussningen ska inte gå att få dit fel väg, bussningen är gjord för att passa åt ett håll, sätter man fel får man vålda rätt så mycket. (iaf enligt min erfarenhet).
När jag letar på google så heter dom bärarmsbussning,
men när jag kollar mitt lager så står det länkarmsbussning på påsen... ?:-/

För ett antal år sedan drog min 245 åt vänster vid gaspådrag
så mycket att jag inte behövde använda ratten ibland för att korrigera kursen.
Det berodde på att övre högra länkarmen hade gått av och den vänstra var oval i bakändan

Har du okulärbesiktigat Mekonomens arbete?
Hissa upp bilen och ta med dej ett brytjärn och kontrollera vad det är som rör på sej i bakvagnen.
Senast redigerad av 1 NisseHult, redigerad totalt 0 gånger.
Rätt benämning är bärarmsbussning när det gäller bakvagnen, länkarmarna sitter fram. De övre "armarna" kallas momentstag och till dessa finns två olika sortes bussningar beroende på årsmodell. De stora bärarmsbussningarna har jag alltid bytt med specialverktyg (mekaniskt pressverktyg) då tar det om bulten inte är fastrostad ca en kvart per sida. Har man däremot inte det verktyget eller motsvarande hydralverktyg kan det vara knepigare...Dock har du fått ett fast pris på byte får de ju stå för det, de har prislistor med tider att följa! Skulle kunna tänka mig att de brytit sönder nåt fästöra på axeln eller nåt av momentstagen efersom du säger bilen beter sig konstigt.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]