Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo245bruden
*Jag har en volvo 245 -87 B230 k med bendix elsystem. Jag har haft problem med elen lite granna. Den starta inte en gång för mig efter jag stängt av bilen, bara klicka när jag vred på nycklen. blev startad med hjälp av start kablar. Bilen gick fint hela vägen hem. ca 3 mil. Stängde av bilen, vred på nycklen betedde sig som stendöd i batteriet, belysningen var svag stereon stängde av dig och starta sig hela tiden. Sen har jag laddat upp batteriet kört med deigen. Den har dött blivit startad på startkablar, den laddar 14 v rätt ut från generatorn, både innan och efter jag bytat kolen i generatorn.

Den har dött flera gånger på batteriet sen dess, blev trött på att vara beroende av någon som kunde komma och starta på startkablar. Köpte nytt batteri.

Bilen fick svag belysning, sen kom belysningen igång igen. både belysning ute på bilen, och inne i bilen. Sen gick bilen 1 km belysningen blev svag, sen körde jag nog en halv km. bilj*vlen dog. Sten död orka inte driva varningsblinkersen, När jag satt i batteriet mätte jag det till 11.4v. när jag mätte de då bilen dog hade batteriet 12 v. vilket är konstigt om det ska vara generatorn. I och med den orkar ladda batteriet.
Fick i ett annat batteri startade hur lätt som helst. Då jag vill misstänka att den ska bete sig som om det vore datastyrt. som på nya bilar .

Nästan som om man nollställer datorn på nya bilar rycker av batteriet sen på med de igen . för den laddar 14v från generatorn, batteriet den dött på har 12 v på sig . .. Hjälp min bil måste funka ! Fri från rost och rullat 20 tusen mil. Bilen är som ny..... Min första kärlek <3
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Var mätte du när motorn var igång? du skall mäta på batteriet för att se om generatorns ström når batteriet. Gör den inte det så har du kabelfel någonstans eller ärgningar på anslutningar.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du hade alltså c:a 14 Volt mätt på batteripolerna, mät inte på kabelskorna, när motorn var igång? I så fall är det ju en gåta att batteriet inte tar emot laddning. Har du tunga strömförbrukare igång under körning eller mer precist frågat, vilka strömförbrukare har du igång under körning?

Mvh GK
av Volvo245bruden
Jag har mätt mitt uppe på polerna :) inte på kabelskorna . Första gången den stanna körde jag på slutsteg och baslåda. men det är sålt. har ingen extra strömförbrukare i bilen :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det enda jag då kan tänka mig är att generatorn är dålig så att den helt enkelt inte ger tillräckligt med laddningsström.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jordfeel!!

Hade samma besvär förra vinter, en kombination av dåligt batteri, generator, kol och jordfel, men jordfelet var fan värst. Då var det jorden mellan batteri och kaross som satt dåligt. Kolla de. Annars vettefan. Viktigt att du även har bra jord till toppen och från batteri till motor. Räcker med att det inte är ordentligt åtdraget så börjar det lalla fan...

Skruva isär, slipa rent med lita sandpapper och dra dit kablarna ordentligt igen
av 2444ever
Tänkte också jordfel när jag läste tråden. Det verkar ju vara så dramatiska växlingar mellan dålig/ ingen ström och ok ström, känns inte som batteri eller laddning.
Jag hade iofs ett väldigt gammalt batteri en gång som hade avlagringar i botten som till slut kortslöt batteriet, men det var testat med nytt batteri om jag förstått det rätt.
av Volvo245bruden
Japp, vi har också kommit fram till jordfel. Men var ? Den laddar och de finns ström så generatorn och batteriet är okej! Tack för alla tips jag kan få. Ska kolla den jorden du nämnde 2444ever ! Tack ska du ha :)

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]